Erhvervsudvalget besøger CIFF

Foto: Claus Starup

Erhvervsudvalget besøger midtjyske modefirmaer

Der blev lyttet og udvekslet synspunkter, da Folketingets Erhvervsudvalg lagde vejen forbi de københavnske modemesser – og blandt andre besøgte flere midtjyske modefirmaer

04.02.2011

Imponerede og glædeligt overraskede. Sådan beskrev formanden for Folketingets Erhvervsudvalg, Venstres Helge Sander, de indtryk, som udvalgets medlemmer fik under besøget på Copenhagen International Fashion Fair i Bella Center. Her kunne Erhvervsudvalget samtidig konstatere, at uldjyderne stadig har en stor og positiv betydning for den danske modeeksport.

Således lagde de 11 deltagende medlemmer af Erhvervsudvalget vejen forbi messestandene hos Brandtex, Claire, Jensen Women, JBS, Melton, Bosweel, Joha, United Textile Group (UTG) og DK Company.

Hos DK Company fortalte grundlægger og administrerende direktør Jens Poulsen blandt andet om firmaets eksplosive udvikling – ikke mindst på eksportmarkederne og gennem strategisk virksomhedsopkøb. Han fortalte blandt andet, at firmaet i år ventes at runde 500 mio. kr. i omsætning. Ikast-selskabet blev for nyligt også nummer ét på listen over vækst i balancen i en brancheanalyse, som Dansk Aktie Analyse har gennemført for Morgenavisen Jyllands-Posten.

- I det hele taget var det glædeligt for Erhvervsudvalget at opleve en branche, der ikke alene bidrager til statskassen med en eksport på 22 mia. kr., men som samtidig eksportmæssigt allerede er tilbage på niveau med 2007. Det kan ikke mange andre brancher prale af, siger Helge Sander.

Under besøget fik både brancheorganisationen Dansk Mode & Textil og virksomhedsejere lejlighed til at fremlægge synspunkter og erfaringer i forhold til de danske eksportstøtteordninger. Blandt andre gav direktør og grundlægger af Claire, Anders Hust, flere konkrete eksempler på støtteordninger, der mangler fleksibilitet.

- Anders Hust har ret i, at det virker ulogisk, at en støtteordning til et messefremstød i udlandet kræver, at messedeltagerne samles om en fælles stand. I stedet for, at børnetøjsproducenten kan udstille i børnetøjsområdet, siger Helge Sander.

Han forventer også, at erhvervsudvalget vil kigge nærmere på ventetider i forhold til støtteordninger, som Anders Hust også gjorde opmærksom på.

- Modebranchen arbejder i dag med mellem seks og otte årlige kollektioner, men risikerer at vente op mod et halvt år på en godkendelse til en støtteordning. Det må vi kunne gøre bedre, siger Helge Sander, der selv under besøget fik gavn af sine midtjyske rødder.

- De øvrige medlemmer af udvalget undrede sig over, at det var moden til efteråret, de så alle steder i stedet for det, der kommer i butikkerne til foråret. Med besøg på modemesserne gennem de seneste 20 år kunne jeg hjælpe med at forklare, hvordan modebranchen design- og salgsmæssigt arbejder flere sæsoner frem i tiden, siger Helge Sander med et smil.

Han forventer, at Erhvervsudvalget i den kommende tid vil evaluere på besøget og de forskellige input fra branchen. En indstilling, der glæder udviklingsdirektør i Dansk Mode & Textil, Kasper Hilligsøe Eis.

- Vi fik fremlagt en række ønsker til øget politisk fokus på mere fleksible støtteordninger og -vilkår. Så endnu flere virksomheder kan komme af sted ud på succesrige eksporteventyr. Vi er overbevist om, at den investering vil betale sig tilbage i form af øget eksport, siger Kasper Hilligsøe Eis, udviklingsdirektør i Dansk Mode & Textil.

- En øget eksport vil desuden forstærke den positive branding af Danmark som en kreativ og innovativ nation, siger Kasper Hilligsøe Eis.