Erhvervsudvalget besøger CIFF

Modeindustrien opfordrer politikere til at investere i branchen

Folketingets Erhvervsudvalg har besøgt Københavns modemesser. Politikerne talte blandt andet med Dansk Mode & Textil om mere fleksible ekportstøtteordninger og muligheden for at finansiere gratis Metro mellem messerne

04.02.2011

Den danske modebranche har travlt under den igangværende modeuge i København. Men ikke for travlt til at tage imod en delegation på 11 medlemmer fra Folketingets Erhvervsudvalg, som lagde vejen forbi messerne CIFF i Bella Center, Gallery i Forum og Terminal 2 i Lokomotivhallerne. Under besøget fik udstillere, messerne, brancheorganisationen Dansk Mode & Textil og politikere lejlighed til at udveksle synspunkter og erfaringer.

- Det har været et positivt besøg. Det er meget glædeligt for Erhvervsudvalget at opleve en branche, der ikke alene bidrager til statskassen med en eksport på 22 mia. kr., men som samtidig eksportmæssigt allerede er tilbage på niveau med 2007. Det kan ikke mange andre brancher prale af, siger Helge Sander, Venstre, der er formand for Folketingets Erhvervsudvalg.

Men besøget understregede også en af modebranchens store udfordringer på trods af placeringen som Danmarks 4. største eksporterhverv. Den imponerende eksportandel på 93,5 % rummer også historien om skævhed i branchen. Eksportlæsset trækkes hovedsageligt af branchens største aktører som blandt andre Bestseller, IC Companys og BTX Group. Imens kæmper de små- og mellemstore virksomheder i branchen en hård kamp i forhold til de udenlandske markeder. Krisen har været hård ved de små- og mellemstore virksomheder, som især er ramt på likviditeten. Og den livsnødvendige etablering på udenlandske markeder koster kapital.

- Vi fik fremlagt vores ønsker til øget politisk fokus på mere fleksible støtteordninger og -vilkår. Så endnu flere virksomheder kan komme af sted ud på succesrige eksporteventyr. Vi er overbevist om, at den investering vil betale sig tilbage i form af øget eksport, siger Kasper Hillligsøe Eis, udviklingsdirektør i Dansk Mode & Textil.

- En øget eksport vil desuden forstærke den positive branding af Danmark som en kreativ og innovativ nation. Vi satte også fokus på, at man fra politisk side med fordel også kan investere i at udvikle den kommercielle platform for den københavnske modeuge, så vi kan tage kampen op mod Berlin som Nordeuropas foretrukne messedestination, siger Kasper Hilligsøe Eis.

Argumenter som Erhvervsrådet lyttede til, og efterfølgende stiller sig forstående og positive overfor.

- Vi er blevet opmærksomme på støtteordninger, der kan forekomme stive og uhensigtsmæssige. For eksempel at støtte til et messefremstød betyder, at udstillerne skal stå samlet på en stand – i stedet for, at en børnetøjsproducent kan udstille i børnetøjsområdet. Det virker ulogisk. Desuden er det ikke optimalt, at en branche, der udvikler mellem 6 og 8 kollektioner om året, skal vente op mod et halvt år på en godkendelse til en støtteordning, siger Helge Sander, der også forventer, at Erhvervsudvalget vil kigge på muligheder i forhold til at gøre den københavnske modeuge endnu mere attraktiv.

- At udstede frikort sammen med messeindgangsbilletterne til transport med Metroen i de fire dage messen varer, virker som en både god, oplagt og billig investering. Det bør vi kunne blive enige om at gøre noget ved politisk, siger Helge Sander.