Barometer for den danske tekstilbranche bred

Foto: Péter Gudella

Tekstilbranchen 2011 - første halvår

Barometer for den danske tekstilbranche - udarbejdet af Dansk Mode & Textil - Februar 2011. Optimismen er tilbage, men salget står stadig i stampe i tekstilbranchen.

22.02.2011

Den positive nyhed er at nedturen er stoppet og optimismen er vendt tilbage for tekstilbranchens godt 200 virksomheder. År 2010 bød således kun på et beskedent fald i omsætningen på 4,3 %. Det skal ses i lyset af et fald i omsætningen på ca. 20 % året før. Nedturen ser dermed ud til at være på retræte. Den danske tekstilbranche omsatte for lige over 8 mia. kr. i 2010, heraf er ca. 5,6 mia. kr. eksport.

Tekstilvirksomhedernes ordresituation giver grund til optimisme. Blandt Dansk Mode & Textils medlemmer forventer hele 83 % fremgang i omsætningen i første halvår af 2011. Optimismen ses også på antallet af virksomheder der forventer af skulle ansætte yderligere personale for at følge med udviklingen. Her 37 % forventer at ansætte mere personale mens kun 7 % forventer yderligere afskedigelser.

Hjemmemarkedet er ikke overraskende medvirkende til det største fald i omsætningen. Faldet i eksporten er derimod beskedent og enkelte markeder ser endda ud til at bidrage med små stigninger. Det er helt konkret Sverige og Norge som viser stigninger i Eksporten på henholdsvis 5 % og 3 %. Stigningerne kan tilskrives den positive udvikling i valutakursen og ikke en øget mængde. Det største marked for danske tekstiler er Tyskland. Her faldt eksporten med 5 % til 941 mio. kr. i 2010.

Der er mange nye udfordringer, men især rammebetingelserne i Danmark skal forbedres
På kort sigt betragtes stigning i råvareprisen samt lønninger og kundernes betalingsevne som den største udfordring i 2011, men på længere sigt er der en række andre endnu større udfordringer for de danske tekstilproducenter.

Skjulte skatter i form af energiafgifter samt et højt omkostningsniveau generelt i Danmark er elementer, der i betydelig grad påvirker konkurrenceevnen og dermed den indtjening, der er helt nødvendig for at have midler til produktudvikling/innovation.

Klik her for at se: Udvikling for den danske tekstilbranche 2005-2010.

Analysen er udført af Dansk Mode & Textil. Informationerne er indhentet fra modebranchens virksomheder og Danmarks Statistik. For yderligere information kontakt: Michael Hillmose, Eksportchef, Dansk Mode & Textil, +45 22 22 04 08 eller Kasper Eis, Udviklingsdirektør, Dansk Mode & Textil, +45 22 22 04 00.

Eksportchef
tlf: 97117294 · mobil: 22220408 · mhi@dmogt.dk