Amagertorv

Modeugen styrkes - alle modemesserne samarbejder

Med børnetøjsmessen CPH Kids’ indtræden i platformen, kan Copenhagen Fashion Week præsentere
et banebrydende samarbejde mellem alle byens modemesser. Et unikt initiativ som ingen andre modeuger
i verden kan præstere.

01.07.2011

CPH Kids indtræder med øjeblikkelig virkning i Copenhagen Fashion Week platformen (CFW), som blev etableret
i slutningen af 2010. Platformen tæller allerede messerne CIFF, Gallery, CPH Vision og Terminal-2 samt
brancheorganisationen Dansk Mode & Textil.
Samarbejdet kan nu bryste sig af intet mindre end fem samarbejdende messer, som tilsammen kan præsentere
mere end 2.500 brands. Et imponerende antal som langt overgår byer som Berlin, Amsterdam og Stockholm.

Platformen skal sikre, at Copenhagen Fashion Week fortsat er en vigtig destinationen for verdens førende indkøbere
og pressefolk. De samarbejdende parter står bl.a. bag fælles shuttle-busser mellem alle messerne, invitation
af 100 udenlandske nøgleindkøbere og som noget helt nyt lanceres et fælles website, som skal fungere som
den primære informationsportal for især de udenlandske og danske indkøbere. Websitet ventes lanceret inden
Copenhagen Fashion Week i august.

I platformen er der bred enighed om, at samarbejdet er afgørende for, at København manifesterer og udbygger
sin position som den modedestination, hvor inspiration, professionalisme og business hænger uløseligt sammen.
Hos den nye aktør CPH Kids er man meget positive og samtidig yderst bevidste om vigtigheden af en fælles
platform:

“Det er en stor glæde for CPH Kids, at alle messer nu går i samme retning med det fælles mål i sigte: At give udstillere
og indkøbere de absolut bedste arbejdsbetingelser under Copenhagen Fashion Week. Det nye samarbejde
markerer en ny tidsregning for dansk mode og jeg er sikker på, at det bliver en win-win-situation for alle aktører i
branchen,”
siger grundlægger af den innovative børnetøjsmesse, Lone Holm.

Dansk Mode & Textils udviklingsdirektør Kasper Eis er også begejstret over at kunne præsentere et samarbejde
mellem alle Københavns modemesser:

”Det sender et fantastisk signal til omverdenen. Vi viser, at alle de bærende kræfter i Copenhagen Fashion Week
har en fælles ambition og et brændende ønske om fortsat at udvikle modeugen i en positiv retning. Udstillere,
indkøbere og Copenhagen Fashion Week som helhed kommer til at få endnu større gavn af den fælles professionelle
platform, som bliver afgørende for at fastholde Københavns position som Skandinaviens naturlige modehovedstad.
Og som brancheorganisationen synes vi naturligvis, at der er flot, at messerne forstår vigtigheden af samarbejdet –
på trods af at de også er konkurrenter. Samarbejdet er den eneste vej frem for Copenhagen Fashion Week”


Copenhagen Fashion Week løber af stablen den 3. til 7. august 2011. Messerne åbner den 4. august.
Fakta:

  • Københavns fem modemesser præsenterer mere end 2.500 brands hver sæson.
  • Den største modeuge finder sted i Paris, hvor mere end 2.800 brands er på plads. Til sammenligning har
  • Berlin, ca. 1.700 brands
  • Amsterdam ca. 1.000 brands (børnemodemessen Kleine Fabriek medregnet)
  • Stockholm ca. 800 brands
  • Copenhagen Fashion Week afholdes hvert år i februar og august, og ca. 50.000 professionelle besøger
    modeugen hver sæson.
  • Copenhagen Fashion Week er den eneste modeuge i verden, hvor fem konkurrerende messer
    samarbejder så tæt.

Kontakt:
Projektleder, CFW platformen, Simon Hansen, sh@dmogt.dk, +45 4022 7222