Stylepit lukker årsregnskab med gigantisk underskud

Giga-underskud i Stylepit

Trods fremgang i salget kommer den danske modeportal Stylepit ud af regnskabsåret 2013/14 med et underskud på knap 130 mio. kr. Årsagen skal findes i flytningen af selskabets distributionscenter til Polen og i en navneændring, som har kostet dyrt.

01.10.2014

Stylepits omsætning steg i året 64, pct. til 471,1 mio. danske kr. Alligevel satte man 32,7 mio. kr. til på driften (ebitda), mens bundlinjen  endte i et blodrødt underskud på 129,7 mio. kr.

Strategi-skifte koster
En del af forklaringen på den udvikling skal findes i, at selskabets nye navn (ændret fra det tidligere SmartGuy) og den nye strategi har været dyrt for onlineportalen i form af omkostninger som skal sikre forretningen fremadrettet, forklarer og formand Nicolai Kærgaard i Berlingske.

”Det her er et transformationsår, som indeholder en række særlige poster og nedskrivninger, som kun vil komme denne ene gang. Vi har eksempelvis besluttet at flytte vores distributionscenter til Polen, og i den forbindelse har vi nedskrevet markant på vores ejendomme.

Det har været rigtig dyrt, men det er jo en beslutning, der gør os stærkere i fremtiden. Derudover har navneskiftet også kostet en del i marketinginvestering,” udtaler han i avisen.

Vil prioritere bundlinjen
Ledelsen vil fremadrettet fokusere på bundlinjen i stedet for vækst i omsætningen for at rette op på underskuddet.

En forbedring af resultatet skal blandt andet nås ved at øge salget af egenproducerede varer. Et træk der bliver muligt ved selskabets nyligt indgåede aftale om at fusionere med norske Conseptor, som ejer det dansk-baserede CNS Group og modebrands’ene Solid, Peppercorn, Desires og Tailored Originals.

Forventer nedgang i salget
For det indeværende regnskabsår 2014/15 forventer ledelsen en nettoomsætning i niveauet 400 - 425 mio. kr. og et indtjeningsbidrag på mellem 9 mio. kr. og 18 mio. kr. 

Læs også
STYLEPIT og Solid fusionerer