Takaokami laver fashionabelt regntøj finansieret vha. crowdfunding

Foto: Uffe Weng

Crowdfunding gør designdrømmen mulig

Emma Jorn tænker kreativt – ikke bare, når det gælder designet, men også i forhold til at rejse finansiering af sin drøm om at sælge fashionabelt regntøj i hele verden.

10.04.2015

Emma Jorn, modedesigner med base i København, har lanceret brandet Takaokami, opkaldt efter det japanske ord for regngud. Men for at føre sin designmæssige drøm ud i livet, har Emma Jorn taget nye og utraditionelle metoder i brug. Hun har valgt at benytte crowdfunding til at finansiere kollektionen gennem platformen Kickstarter.

Direkte respons giver godt indtryk af markedspotentiale
- Det, jeg som udgangspunkt skal bruge penge til, er at starte en produktion. Jeg skal producere min. 500 af hvert design, og jeg har gennem hele forløbet frygtet at ende med et stort parti regntøj, som ingen ville købe, forklarer Emma Jorn til Textuelt, og uddyber

- Ved at finansiere gennem crowdfunding, får jeg samtidig testet om ideen er god nok, fordi det jo netop fungerer som forudbestillinger. Eftersom jeg får pledges (tilsagn om finansiering som udløser en belønning til giveren, red.) og fantastiske kommentarer fra stort set hele verden - lige fra Australien over Japan og Singapore til USA og Canada har jeg en god fornemmelse af mit marked. Det ville jeg slet ikke have fået, hvis ikke jeg havde valgt Kickstarter.

Kvinden bag Takaokami forsøgte oprindeligt at finansiere kollektionen på mere traditionel vis

- Jeg forsøgte at få et lån i banken, men jeg kunne ikke få et i den størrelsesorden, som jeg har brug for. Jeg synes også, at konceptet bag Kickstarter er sejt og nervepirrende på den fede måde. Det er alt eller intet på den måde, at hvis jeg ikke når mit på forhånd fastsatte mål, får jeg ingen penge. Og da Kickstarter åbnede op for danske projekter i efteråret, var valget ikke så svært.

Regntøj kan sagtens være fashionabelt og humoristisk
Kollektionen indeholder ud over de mere traditionelle elementer som en regnponcho og en regnjakke også en regnnederdel, en regnkjole, en fashionabel udgave af sydvesten, et regnoverslag til cykelkurven og en trepersoners regnponcho. Sidstnævnte item er perfekt til festivaller eller til at få nye venner ved busstoppestedet, ifølge designeren.

Ideen er grundlæggende at kombinere high fashion med funktionalitet, og kollektionen har blandt andet fokus på at skabe elegante silhuetter. Desuden er humor et væsentligt element, idet regntøjet gerne skulle kunne tilføre et smil på regnvejrsdage.

Crowdfunding kan være vejen for unge designere
På nuværende tidspunkt har Emma Jorn finansieret 80 % af kollektionen, men mangler fortsat lidt mere end 35.000 kr. for at være i mål med syv dage tilbage. Hun er ikke i tvivl om, at crowdfunding kan være vejen frem for andre unge designere

- Det er rigtig sjovt at opleve, hvordan ens produkter bliver kigget på i hele verden. En af de første backere var fra Australien, og så kom nogle fra Taiwan og Sydkorea, og jeg tror efterhånden jeg har backere fra 20 forskellige stater i USA. Pludselig føles verden lille, nær og overkommelig.

Hun understreger dog, at man ikke kommer sovende til succes

- Jeg tror at jo mindre kollektionen er, jo nemmere er det. Mange af de kampagner, som har haft rigtig meget succes, er for et enkelt produkt. Det er hårdt arbejde, og det er notorisk svært at få succes med tøj på Kickstarter, har jeg ladet mig fortælle. Gadgets og dimser og film er nemt, men tøj! Folk vil gerne have det i hænderne og se det på kroppen, så det kræver en hel del overbevisning. Derfor er det er ekstra dejligt, når én, jeg overhovedet ikke kender, sidder i New York og bruger 1500 kr. på at få min virksomhed op at køre.

Emma Jorn er uddannet fra Kolding Designskole i 2011, og hun har vundet to iværksætterpriser. Hun har ligeledes samarbejdet med Sony om en specialkollektion, som matcher en serie af vandtætte molbiltelefoner målrettet kvinder.  

Du kan læse mere, og se, om Taokami når målet om at rejse 188.500 kr. på Kickstarter

Emma Jorns seks gode råd, hvis du vil have succes med crowdfunding
1. Man skal overveje nøje, hvilket beløb man søger. Dels skal det jo naturligvis passe til ens beregninger, men det skal også føles realistisk, kombineret med at være ambitiøst.

2. Man skal lave en rigtig god video! En som er folk har lyst til at se og gerne smile lidt af, og det er egentlig en fordel, hvis den ser en anelse low budget-agtig ud.

3. Man skal have nogle gode pledges, som folk gerne vil have. Det skal være toprelevant for projektet. Det kan være en fordel og en udfordring, hvis der er nogle, der er ret billige. Men jeg er stolt over at se, at den pledge, jeg har kaldt Thunderstorm på 1500 kr., har solgt ganske godt.

4. Kommunikation er meget vigtig! Man kommunikerer til tre forskellige grupper på en gang: de potentielle “backere”, medierne og ikke mindst selve Kickstarter-holdet. Jeg har selv været så heldig at have en meget kompetent hjælper på PR-delen, og det vil jeg virkelig anbefale, at man har.

5. Man skal huske på, at dem, der vælger at støtte, gerne vil have at projektet lykkes. Derfor skal man både være ydmyg og taknemmelig overfor dem. Man skal sende updates og involvere folk, så de også får lyst til at fortælle deres venner om det.

6. Det er vigtigt, at formidlingen af projektet er målrettet ens målgruppe. Jeg har meget bevidst en rød tråd i det grafiske udtryk, og jeg bruger en humoristisk tone, når jeg skriver til folk. De skal gerne kunne se sig selv i hele projektet.

Simon Hansen

KONTAKTPERSON

Simon Hansen
Presse- og kommunikationschef
tlf: 97117292 · mobil: 40227222 · sh@dmogt.dk
Linked In Profile Se profil