RAINS præsenterer flot 2014 regnskab

RAINS tordner frem

Det unge rainwear brand RAINS leverer en imponerende fremgang i det forgangne regnskabsår. Driftsresultatet er mere end ottedoblet på bare et år.

08.05.2015

RAINS, der har hovedsæde i Egå og er grundlagt i 2012, har gjort det til en god – og hurtigt voksende – forretning at sælge moderigtigt regntøj og accessories. Det viser virksomhedens årsregnskab for 2014.

Bruttofortjenesten stiger fra 4,89 mio. kr. til 15,2 mio. kr. i 2014. Driftsresultatet er i samme periode steget fra 1,4 mio. kr. til 11,7 mio. kr. i 2014, hvilket svarer til mere end en ottedobling.

Årets resultat ender på 8,6 mio. kr. for RAINS, som på nuværende tidspunkt beskæftiger otte personer på hovedkontoret i Egå og tre på kontoret i København.

RAINS’ fremgang er ganske imponerende, når man tager i betragtning, at det er selskabets kun andet fulde regnskabsår. Der er da også en tydelig tilfredshed at spore, da Textuelt fanger direktøren for RAINS , Daniel Brix Hesselager, til en kommentar

- Vi er naturligvis meget tilfredse med den måde, året har udviklet sig på for RAINS. Vi har været gode til at strømline og optimere en række processer, og det har givet et solidt fundament for at ekspandere. Hvor 2013 var et etableringsår form os, har 2014 på alle måder været et ekspanderingsår.  

Etablering på mange markeder
Han fremhæver samtidig, at det har betalt sig at forsøge med en anderledes tilgang

- Vi er gået lidt imod den traditionelle tilgang med at etablere sig på et enkelt marked ad gangen. I stedet er vi gået benhårdt efter at etablere os på mange markeder så vi i 2014 var repræsenteret på 20 markeder verden over, og det har vist sig at være en god beslutning.

Daniel Brix Hesselager vil dog ikke fremhæve nogle markeder som mere succesfulde end andre

- Det er klart, at vi har bedre fat i de markeder, som vi har været på længst tid, og vi er derfor meget stærke i Nordeuropa. Men overordnet set har alle markeder taget rigtig godt imod RAINS. Det er væsentligt for os, at alle markeder vokser kontinuerligt.

Stort fokus på Asien
RAINS er blandt andet til stede på det japanske marked, som ellers traditionelt har været vanskeligt at etablere sig på for danske virksomheder. Daniel Brix Hesselager understreger, at det ikke har været let at gå ind på det japanske marked, men ikke desto mindre har det været en succes. RAINS laver med direktørens egne ord relativt simple produkter, hvilket gør det nemmere at standardisere og strømline processerne altererede tidligt i forløbet. Samtidig arbejder RAINS med den samme tætte skare af leverandører, hvilket også har en positiv effekt på processerne, og har gjort det lettere at ekspandere til de mange markeder.

Netop Asien, og Japan i særdeleshed, er et stort fokusområde for RAINS i 2015.

- 2015 bliver på mange måder et år, der står i Asiens tegn. Vi fokuserer meget på at udbygge vores position i Asien med udgangspunkt i vores succes i Japan, hvor vi allerede har 350 selling points, siger Daniel Brix Hesselager, som dog understreger, at det ikke kommer til at fjerne fokus fra de andre markeder, hvor man også vil udbygge sin position for at skabe yderligere vækst.

Stærke partnerskaber er vejen til succes
I RAINS er man ekstremt fokuseret på at have nogle gode partnere, som kan være med til at bygge brandet op. Det gennemsyrer kulturen så meget, at direktøren ikke én gang taler om kunderne. Han omtaler dem konsekvent som partnere. 

- Vi er bevidste om at have de rigtige brandopbyggende partnere. Det er meget vigtigt, at de deler vores passion for RAINS og at vi får brandet til at vokse sammen. Det er i den forbindelse også ekstremt vigtigt for os at være til stede ude hos vores partnere. Derfor laver vi også et hav af arrangementer med dem, men samtidig bruger vi også meget tid på at besøge dem. Det er også en vigtig grund til, at vi holder fast i et set-up med kontorer i både Egå og København.

De to kontorer giver en større nærhed og fleksibilitet i forhold til samarbejdet med både kunder og de andre brands, som RAINS igennem tiderne har samarbejdet med. Her kan eksempelvis nævnes de internationale streetwear brands Volcom og Stüssy men også det hæderkronede københavnske hotel D’Angleterre.

Daniel Brix Hesselager forventer, at RAINS vil fortsætte væksten i 2015, og at både top- og bundlinje vil vokse. Tidligere har RAINS meldt ud, at de vil være den ledende aktør inden for regntøj i Europa i 2016. Det første skridt på vejen håber man at tage allerede i år

- Med udgangen af 2015 forventer vi at være den største producent af regntøj i Danmark, slutter Daniel Brix Hesselager. 

Simon Hansen

KONTAKTPERSON

Simon Hansen
Presse- og kommunikationschef
tlf: 97117292 · mobil: 40227222 · sh@dmogt.dk
Linked In Profile Se profil