Copenhagen Fashion Week er Skandinaviens største modebegivenhed

Foto: Copenhagen Fashion Week / Ganni SS16

Modebranchen har aldrig været større

Den danske modebranches omsætning har aldrig været højere end i 2015. Det viser Dansk Mode & Textils analyse op til Copenhagen Fashion Week.

28.01.2016

Af Simon Hansen, sh@dmogt.dk

Modebranchens samlede omsætning i 2015 nåede nye højder. De danske modevirksomheder omsatte for 41,9 mia. kr., og det er vel at mærke beklædning alene, hvorfor smykker, sko og accessories ikke er indregnet. Det er den højeste omsætning nogensinde, og den overgår den hidtidige rekord, som blev sat i 2014. Branchen er således vokset 4 % på et år. Og for første gang i mange år, er det ikke kun eksporten, der trækker væksten.

Salget i Danmark stiger
- I en årrække har det ellers udelukkende været eksporten, som har trukket den samlede vækst, men det er meget glædeligt, at salget i Danmark nu også bidrager. Branchen virker meget optimistisk forud for den kommende modeuge og 60 % af vores medlemmer forventer vækst det kommende halvår, siger Thomas Klausen, adm. direktør i Dansk Mode & Textil.

Engrossalget i Danmark er steget 2 %, efter konstante fald siden 2008. Som et led i sin halvårlige analyse har Dansk Mode & Textil spurgt sine medlemmer, og her svarer næsten halvdelen, at de forventer fremgang i salget på det danske marked i løbet af det første halvår af 2016.

Eksporten er vækstmotor
Det er dog fortsat eksporten, som bidrager mest til væksten, og her oplever branchen flotte stigninger. Således steg eksporten af dansk modetøj 6 % i 2015. De danske modevirksomheder sender nu tøj ud over landets grænser for mere end 26 mia. kr., hvilket er det højeste niveau nogensinde.

- Eksporten er vigtig, hvis branchen skal fortsætte med at vokse. Det er i udlandet de danske modevirksomheder har mulighed for at skabe afgørende vækst, og det er de også fuldt ud bevidste om, hvilket afspejler sig i deres prioritering og indsats på eksportmarkederne. Jeg er overbevist om, at vi også vil se en fremgang, når vi gør tallene for 2016 op, siger Thomas Klausen.

Positiv branche forud for Copenhagen Fashion Week
Generelt er branchens virksomheder positive, når de kigger på første halvår af 2016. 37 % af de adspurgte forventer en lille fremgang i deres samlede salg, mens 23 % forventer betydelig fremgang. Det er altså en positiv modebranche, der skyder Copenhagen Fashion Week i gang på onsdag. Branchens vækst har da også rod i et bredt udsnit af virksomheder.

- Det er ikke kun de store virksomheder i branchen, der trækker væksten op. Vi ser også fremgang hos SMV’erne, og det er glædeligt. Jeg er meget imponeret over den positive udvikling og professionalisme, som branchen demonstrerer, lyder det fra Thomas Klausen.

Han glæder sig også over, at 22 % af de adspurgte virksomheder i DM&T’s analyse forventer at skulle ansætte nye medarbejdere i løbet af det kommende halvår. Kun 7 % forventer at skulle afskedige medarbejdere.

Branchen står over for udfordringer
Selvom der blæser positive vinde over branchen, peger DM&T’s analyse også på udfordringer. Især valutakurserne tynger branchen. I 2015 steg dollaren 20 %, og det udfordrer en branche, som primært foretager sine indkøb i netop denne valuta. Samtidig er den norske krone blevet markant mindre værd, hvilket også har påvirket eksporten til Norge negativt.

Flere af deltagerne i DM&T’s medlemsundersøgelse peger også på, at det fortsat er en udfordring at skaffe finansiering, og dermed bliver det vanskeligere at udnytte det fulde vækstpotentiale.

Det hastigt accelererende antal af udsalg i detailhandlen og fremkomsten af koncepter som Black Friday er en af de nye ting, som branchens virksomheder peger på som en udfordring. Det påvirker i alle led og medvirker til at presse priserne i hele kæden. En række internationale eksperter peger på, at dette er en ny virkelighed, som alle aktører er nødt til at forholde sig til.

Trods udfordringer ser branchedirektøren alligevel positivt på fremtiden.

- Modebranchen har altid formået at vende udfordringer til muligheder og drage nytte af dem. Det har vi set talrige eksempler på gennem tiderne. Den her branche er kendetegnet ved en ekstrem grad af omstillingsparathed og åbenhed. Det tager jeg hatten af for, og derfor er jeg også overbevist om, at branchen vil fortsætte med at vokse, lyder den afsluttende kommentar fra Thomas Klausen.

Læs også
Mode-eksport når hidtil usete højder

Thomas Klausen

KONTAKTPERSON

Thomas Klausen
Adm. direktør
tlf: 97117233 · mobil: 22220402 · tk@dmogt.dk
Linked In Profile Se profil

Simon Hansen

KONTAKTPERSON

Simon Hansen
Presse- og kommunikationschef
tlf: 97117292 · mobil: 40227222 · sh@dmogt.dk
Linked In Profile Se profil