Cristiano Ronaldo laver undertøj i samarbejde med danske JBS

Foto: CR7 underwear

JBS går tilbage, men tror på fremtidig vækst

Det forgangne regnskabsår har ikke været nogen dans på roser for JBS. Men ledelsen ser gode vækstmuligheder.

16.02.2016

Både top- og bundlinje er blevet forringet hos den herningensiske tekstilvirksomhed JBS Textile Group A/S. Koncernomsætningen landede på godt 210 mio. kr. i regnskabsåret 2014/15, hvilket er lavere end de 232 mio. kr. året før. Årets resultat faldt fra 6,7 mio. kr. til 5,9 mio. kr. i 2014/15. Alligevel betegner ledelsen året som tilfredsstillende.

Ledelsen hæfter sig ved to faktorer, som især har haft indvirkning på regnskabet. Resultatet påvirkes af valutakursreguleringer, og den generelle drift har været påvirket af tilpasninger på udenlandske markeder.

Det er især samarbejdet med Cristiano Ronaldo, som har haft indflydelse på både JBS’ vækst i 2013/14 og tilbagegangen i 2014/15.

Ikke alle partnere har levet op til forventningerne
Herning Folkeblad skriver, at JBS har opsagt samarbejdet med en række distributører, som ikke har leveret det ønskede salg. Det beskrives som en kombination af, at nogle distributører ikke har leveret varen, men også toldbarrierer har haft en indflydelse på dette.

- Vi har brugt meget tid på at finde de rigtige partnere, og vi er selvfølgelig også røget ind i nogle partnere, som lovede en hel masse, men som ikke fik solgt ret meget. Derfor har vi taget varer retur for ikke at risikere, at det endte i et supermarked, siger JBS' administrerende direktør Michael Alstrup til Herning Folkeblad.

Derudover fortæller JBS direktøren, at toldsatserne på nogle markeder har været en så stor udfordring, at produkterne ganske enkelt er blevet for dyre.

I løbet af året har JBS måttet trække sig ud af en række eksportmarkeder. I forbindelse med Ronaldo-samarbejdet ekspanderede JBS kraftigt på eksportmarkederne, og lynhurtigt havde CR7 linjerne bredt sig til 55 eksportmarkeder. Der var dog for mange, som ikke var rentable, og JBS iværksatte en proces, hvor man trak sig ud af 15 markeder.

Den proces har kostet omsætningskroner for JBS, og det smitter af på koncernens samlede omsætning.

To store markeder mangler
JBS har endnu ikke fået kommercielt udbytte af CR7-samarbejdet på to af de mest attraktive markeder. I Kina og USA er der stadig udfordringer, som holder det endelige gennembrud tilbage. Men i efteråret iværksatte JBS dog et samarbejde med en kinesisk distributør, og det skal gerne kunne mærkes i det nye regnskabsår.

I USA er der fortsat udfordringer med CR7-varemærket, og derfor overvejer JBS at benytte Cristiano Ronaldos fulde navn på varerne, således at man kan få sat skub i det amerikanske salg.

Positive forventninger
Trods udfordringer er JBS-direktøren fortrøstningsfuld, og han forventer vækst i indeværende regnskabsår. Og der er andre dele af forretningen end CR7-samarbejdet, som skal sikre væksten.

- Det er ikke kun Ronaldo-delen, men også på privatelabel, og vi kan se, at vi får en pæn kraftig vækst i vores koncernomsætning, og bundlinjen bliver også noget bedre end det vi har haft i år, siger Michael Alstrup til Herning Folkeblad

Kilde: Herning Folkeblad

Læs også
Atter solidt regnskab fra JBS
JBS udvider med CR7-skjorter
JBS i amerikansk modvind