Okker-Gokker

Bæredygtige og børnevenlige bornholmere

GOTS-certificering og økologisk landbrug. Mød børnetøjsmærket Okker-Gokker, der har gjort økologi og bæredygtig til en levevej.

16.03.2016

Af Anders Skou Kristiansen, ask@dmogt.dk

- Vi ville sikkert tjene mere ved konventionel produktion, men jeg nægter at gå på kompromis med bæredygtighed og økologi.

Sådan siger Ingeborg Griegel om Okker-Gokker. Børnetøjsbrandet, hun i dag ejer og driver med sin bedre halvdel, René Lund, har været igennem en rivende udvikling, siden det kom til verden i 1997 i København.

Så lad os gå tilbage til begyndelsen.

- I starten var Okker-Gokker to designere, der havde fået en ide om noget børnetøj. Så det designede og syede de, siger Ingeborg Griegel til Dansk Mode & Textil.

På dette tidspunkt var Ingeborg Griegel endnu ikke en del af firmaet.

Det blev hun i 2006, hvor ”børnetøjsbranchen peaker”. Hun fik ansvaret for produktionen, mens der blev mere og mere travlt i biksen. Engrossalget, der slet ikke var planlagt, men mest skete på grund af efterspørgsel fra butikker i nærområdet, steg voldsomt. Efter et par år var der dog problemer i paradiset.

Ind fra højre kom finanskrisen og et fokusskifte for børnetøjsvirksomheden. Medarbejderne blev færre og færre og til sidst var Ingeborg Griegel eneste tilbageværende af sin slags.

I 2011 beslutter designerne, der på dette tidspunkt også ejer Okker- Gokker, at det er tid til at starte forfra. Her slår Ingeborg Griegel til og overtager Okker-Gokker med sin kæreste René Lund. Siden har firmaet ændret sig markant.

Bæredygtighed bygget fra bunden
Vi er fremme i 2011. Parret Griegel og Lund tager færgen og springet til Bornholm.

- Vi trængte til luftforandring. Vi boede på Frederiksberg og havde bare brug for mere plads og luft omkring os. Bornholm bliver ofte kaldt ”den grønne ø”, så det virkede oplagt, at det var her, vi skulle tage det næste skridt med et grønnere Okker-Gokker, fortæller Ingeborg Griegel.

Ifølge hende har Okker-Gokker altid haft sin egen signatur, men der skulle alligevel ske noget nyt. De to nye ejere ville selv præge det i den retning, de fandt bedst. Retningen var de aldrig i tvivl om.
Ved overtagelsen af det oprindelige Okker-Gokker blev der arbejdet med økologisk bomuld, men det var også det eneste. Og ”det nye Okker-Gokker” skulle stræbe højere end det.

- Der var ingen strategi i forhold til økologi eller bæredygtighed. En enkelt eller to serier årligt havde lidt økologisk bomuld i sig, men der var ikke fokus på det. Det ændrede vi fuldstændig.

- Vi vidste med det samme, at vi ville gøre Okker-Gokker mere bæredygtigt og 100 procent økologisk.

Det viste sig at være en lang og sej proces.

- Selvfølgelig var vi klar over, at det ikke bare er noget, man gør hen over natten. Når det så er sagt, skulle vi starte helt forfra. Siden dengang er alle vores leverandører og samarbejdspartnere skiftet ud, så vi nu har fuldstændig styr på alle led i værdikæden, siger Ingeborg Griegel.

I dag kan hun og Okker-Gokker kalde sig for GOTS-certificeret.

- Havde vi vidst, hvor meget arbejde det kræver hele tiden at tjekke produktionen igennem, sende prøver og papirer til organisationerne bag certificeringerne og des lige, havde vi måske tænkt det igennem en ekstra gang. Men vi har aldrig fortrudt, siger Ingeborg Griegel.

(artiklen fortsætter under billedet)

Okker-Gokker

I pagt med naturen
Til daglig gennemsyrer den bæredygtige og økologiske tankegang børnetøjsbrandet med hovedsæde i Nexø på Bornholm. Bortset fra når det kommer til indehaverne selv.

- Vi arbejder nok 70 timer om ugen hver. Det er nok ikke så bæredygtigt i længden, griner Ingeborg Griegel.

Til gengæld fylder naturen meget i deres liv, både hvad angår virksomheden og privatlivet.

- Altså, vi lever ikke i en hytte uden strøm, men tænker meget over, hvordan vi påvirker miljøet. Vi har et lille landbrug ved siden af, hvor vi dyrker grønsager, har fritgående dyr omkring os og får al vores energi fra de solceller, vi har på taget. Man kan nok godt kalde os kompromisløse, siger hun.

For hende og René Lund betyder det meget, at de har hjertet med i alt, de gør.

- Det er vigtigt for os, at vi bidrager med noget godt til modebranchen. Vi ved udmærket, at vores brand ikke ændrer noget i det store billede rent miljømæssigt. Modebranchen er som udgangspunkt ikke kendt for at være voldsomt miljøbevidste, men er vi flere, der ændrer på det, kan vi rykke noget, lyder det fra hende.

Livet er generelt blevet bedre, siden Okker-Gokker-ejerne tog springet til Bornholm.

- Vi føler en kæmpe stolthed ved at have lavet hele omlægningen til kun at bruge økologiske materialer og være bæredygtige. Der har været op- og nedture, men jeg ville ikke ændre noget. Jeg nægter at producere og sælge varer, hvor arbejderne ikke har fået en fair løn og miljøet svines unødigt til. For hvad hjælper det at bruge økologiske metervarer, når dem der laver tøjet har usle arbejdsvilkår?

- Vi har fat i den lange ende
Firmaet Nord + Nord, der er moderfirmaet bag Okker- Gokker og yderligere to brands, er ikke noget stort firma i Danmark, men i udlandet har de medvind. Heldigvis kan de også mærke, at flere og flere kunder tager produkterne til sig.

- Vi kan mærke, at tendensen stiger. Økologiske fødevarer var det første, vi i Danmark åbnede op for, men vi kan mærke, at markedet efterhånden begynder at orientere sig mod produkter, der er certificerede økologiske, forklarer Ingeborg Griegel.

Kunderne ved efterhånden, at Okker-Gokker tilbyder et økologisk og bæredygtigt produceret alternativ til det konventionelle børnetøj.

- Det betyder for os, at loyaliteten hos vores engroskunder vokser. Slutforbrugeren bliver også mere og mere bevidst, så vi fornemmer, at vi har fat i den lange ende. Det betyder meget, når man har kæmpet hårdt for tingene, siger Ingeborg Griegel.

Mavefornemmelsen som kompas
Hos Okker-Gokker er de ikke i tvivl om, hvad skiftet til Bornholm, bæredygtighed og økologi har betydet for dem:

- Alt, lyder det korte svar fra Ingeborg Griegel.

Der er dog små tilføjelser. GOTS-certificeringen var nemlig dyre at anska e, da der skulle laves meget om. Samtidig skal virksomheden selv kontrollere alle vareleverancer, mens der også er årligt besøg på øen. Og det er ikke turisterne, Okker-Gokker mener.

- Hvert år kommer der kontrollanter fra GOTS, og det er da en smule nervepirrende. Der er omvendt ikke noget tvivl om, at det er et kvalitetsstempel for os at have de certificeringer, vi har, og vi er stolte af dem, siger Ingeborg Griegel og fortsætter:

- Når folk spørger til certificeringerne, anbefaler jeg altid, at man forsøger at blive godkendt. Man skal bare gøre op med sig selv, om man kan lægge det arbejde i processen, som kræves.

Hvor Okker-Gokker er om fem eller 10 år, ved Ingeborg Griegel ikke. Hun er dog ikke i tvivl om, hvilken vej firmaet skal. Hvor de ender er en anden snak.

- Åh, vi har så mange projekter, vi hele tiden arbejder på. Der sker meget hele tiden, men vi fortsætter i hvert fald med at fokusere på det bæredygtige og økologiske børnetøj, siger Ingeborg Griegel.

- Vi har aldrig fortrudt, at vi tog springet, omlagde og satte en ny kurs. Vi trives med at gøre tingene på denne måde, og vi ville aldrig gøre det om.

FAKTABOKS
GOTS er en økologicertificering, men dækker derudover hele værdikæden fra råmateriale til endeligt slutprodukt. Produkter certificeret med GOTS må kaldes økologiske.

GOTS-certificeringen garanterer, at produktet overholder krav til økologisk dyrkning, miljørigtig produktion og emballage, krav til arbejdsforhold samt at visse sociale rettigheder er opfyldt.

Varer, som er lavet af økologisk bomuld, men som ikke er GOTS-certificerede, må ikke kaldes økologiske, men i produktets fibermærkning må det angives, hvilken procentdel af fiberindholdet, der er fx økologisk bomuld.

Varer, der er lavet af økologiske råvarer og som også er certificeret med miljømærker som Svanen eller Blomsten, lever i store træk op til samme kriterier som GOTS-certificerede varer.