RAINS ser sig ikke tilbage

Endnu er regnskabsår med rasende vækst. Sådan fortsætter fortællingen om det unge regntøjsbrand, der vil erobre verden.

30.03.2016

Af Simon Hansen, sh@dmogt.dk

RAINS Aps skal være Europas førende producent af moderegntøj. Sådan lyder det ambitiøse mål i RAINS’ 2020 strategi, og ser man på 2015 regnskabet, er udviklingen gået i den helt rigtige retning. Bruttofortjenesten er steget til 24 mio. kr. mod 15,2 mio. kr. sidste år, og årets resultat før skat udgør 17,9 mio. kr. mod 11,4 mio. kr. året forinden. Alligevel har der været udfordringer for den unge virksomhed:

- Vi har været påvirket af udfordrende valutakurser, i kræft af at vi har handlet i mange forskellige valutaer. Både den canadiske og australske dollar har for eksempel udviklet sig negativt, mens den amerikanske dollar har braget frem. Det har givet udfordringer, siger adm. direktør i RAINS Daniel Brix Hesselager, da Dansk Mode & Textil fanger ham for en kommentar.

Men bag hans beskedne tilbageholdenhed er der alligevel en del stolthed at spore.

- Grundlæggende er vi rigtig tilfredse med udviklingen i 2015. Internt har vi brugt rigtig mange ressourcer på at planlægge de kommende fem år i vores nye 2020 strategi. Det bærer regnskabet i en vis udstrækning præg af, men det er investering i fremtiden, som har været nødvendig, siger han.

Daniel Brix Hesselager forklarer, at etableringen af nye kontorer og 500 kvm. showroom på Refshaleøen i København også har påvirket regnskabet.     

Vækst på alle markeder
Det er især eksporten, der trækker læsset for RAINS. 79 % af omsætningen går til eksport, mens det danske salg tegner sig for de resterende 21 %.  Ser man nærmere på, hvilke markeder der har klaret sig godt, er det især Danmark, Sverige, Tyskland og Holland, som skiller sig ud, men også Sydeuropa har i især i andet halvår vist positive takter.

- Vi vokser på alle markeder, og yder en fokuseret indsats i hvert enkelt land, men i de fire nævnte lande anser vi os for at være etableret. Vi er fortsat i en tidlig etableringsfase i mange lande, fortæller Daniel Brix Hesselager. Han forklarer, at Danmark bliver brugt som en indikator for, hvordan man kan udvikle de respektive markeder.

- Vi har opnået et godt momentum i Danmark, som vi arbejder på at applikere til vores eksportmarkeder markeder, siger Daniel Brix Hesselager.

Han fortæller, at en af de største opgaver ved at være til stede på så mange markeder er den interne kommunikation.

- Vi har 54 salgsrepræsentanter, og at opretholde en effektiv kommunikation er et stort stykke koordineringsarbejde. Derfor har vi også brugt meget tid på at optimere vores interne kommunikation, og arbejde hænd imod at fungerer som en samlet enhed, siger Daniel Brix Hesselager.

Salgskontor i Kina bærer allerede frugt
RAINS har som et led i ekspansionen på det asiatiske marked etableret salgskontor og showroom i Shanghai-området med henblik på at honorere den store interessere, der har været fra Japan, Hong Kong, Singapore og i særdeleshed Kina. Shanghai-kontoret opereres med dansk ledelse. RAINS har ansat en dansk landechef, som har boet syv år i Kina og taler flydende kinesisk.

- Det er et helt andet set-up vi udvikler i Kina. Vi brugte otte måneder af 2015 på at planlægge, hvordan vi skulle gribe Kina an. Vi er kommet godt fra land, og fået etableret vores kontor og logistikfaciliteter. Vi har fået etableret en god håndfuld solide kunder, og arbejder fokuseret hænd imod at kunne tage hul på retail som det næste skridt, siger Daniel Brix Hesselager.

Forventer vækst hvert år frem mod 2020
I løbet af året har RAINS budt syv nye medarbejdere velkommen, og det er primært inden for markedsføring, innovation og udvikling man har oprustet. Og det er vigtigt, hvis man skal være rustet til fremtiden, og den vækst man forventer i RAINS.

- De investeringer, vi gjorde i 2015, kommer til at give udslag i 2016. Vi forventer væsentlig fremgang på både top- og bundlinje, siger Daniel Brix Hesselager og fortsætter:

- Vi har netop lagt sidste hånd på vores 2020 strategi, og vi er overbeviste om, at den udvikling, vi har haft, kan vi  fortsætte frem til 2020. Det kræver naturligvis en fokuseret indsats på mange områder. Med kun fire år i bagagen, så der er mange ting, vi kan arbejde på at gøre bedre.

RAINS sælger til 3.100 forhandlere i 21 lande. Virksomheden har kontor i både Egå uden for Aarhus og i København.

Læs også
RAINS allierer sig med to skateboard-legender
RAINS ansætter international salgschef
RAINS sender en ’lille’ nyhed ud i regnen
RAINS tordner frem