Shoe the Bear har vokseværk

2015 blev et rekordår for den danske skovirksomhed, som allerede nu har store forventningerne til salget i 2016.

30.03.2016

Af Simon Hansen, sh@dmogt.dk

19 % steg omsætningen for Shoe the Bear Aps i 2015. Og så resultatet før skat er vokset markant. Hele 76 % er det steget med, og i 2015 blev det 1,9 mio. kr. 

- Vores intensive investeringer i produktudvikling begynder for alvor at bære frugt. Vi vinder på den lange bane på vores produkter og vores unikke brand, og det dejligt at se, at det kommer til udtryk i all produktkategorier, siger Thomas Frederiksen, som er adm. direktør og en af to grundlæggere i Shoe the Bear til Dansk Mode & Textil. Han forklarer yderligere:

- Vi har også investeret kraftigt i at udvikle vores pigekollektioner og give dem et unikt Shoe the Bear aftryk, og både indkøbere og slutbrugere har taget godt i mod, hvilket faktisk gør sig gældende i alle kategorier.

En af de ting, der har været afgørende for Shoe the Bears succes i det forgangne år, er den udvikling der sket med forholdet mellem produkter og brand.

- Vi er gået fra at være et produkt, som folk køber til at være et brand med et univers, som folk gerne vil være en del af siger Thomas Frederiksen.

USA er det største vækstmarked
Shoe the Bear er meget bevidst om sig selv som en international virksomhed, hvor både produkter og brand har et internationalt appeal. Og det afspejler sig tydeligt, når man ser på eksportens andel af den samlede omsætning. 75 % af omsætningen generereres i udlandet, og Shoe the Bear sælger deres produkter i 17 lande verden over.

Shoe the Bear melder om et godt år i især USA, som har været det største vækstmarked i 2015.

- Det stikker bare af i USA, og vi skal holde os skarpe for at følge med, siger Thomas Frederiksen, som uddyber:

- Vi har altid vidst, at succes i USA kræver godt forarbejde og gode partnere, og vores fokus har været på at teame op med de rigtige retailpartnere, som vi har kunnet håndtere in house. Vores samarbejde med Urban Outfitters, som har mere end 170 butikker i USA, har været rigtig godt. Og når det fungerer, så går det altså stærkt.

Han forklarer, at selvom Shoe the Bear har nogle af de højeste produktpriser, er det stadig et af de mest solgte brands på Urban-Outfitters.com.

- Det understreger bare, at det ikke bare er produkterne, men brandet folk køber ind på fortæller Thomas Frederiksen.

Fremtiden ser lovende ud
Danmark er fortsat det største enkeltstående marked for Shoe the Bear. De resterende 25 % af den samlede omsætning hentes i Danmark, hvor virksomheden har mere end 100 forhandlere.  Og her har Shoe the Bear oplevet en fremgang på 14 % i det forgangne år.

Shoe the Bear er ekstremt fokuserede på en stærk online-tilstedeværelse, hvilket understreges af, at 60 % af omsætningen hentes fra online-butikker. Det er både store internationale spillere som Asos, Zalando og Boozt men også Shoe the Bears egen webshop, hvor salget voksede 43 % sidste år.

Spørger man Thomas Frederiksen om fremtidsudsigterne, er han særdeles positiv: 

- Vi har budgetteret med en vækst på 50 % i 2016, og allerede på nuværende tidspunkt ser vi ud til at overgå det. Der er kommet hul igennem til nogle ret store partnere rundt om i verden, som tror rigtig meget på brandet og konceptet. Så det går stærkt, og det kræver naturligvis også noget af os organisationsmæssigt. Derfor er vi også meget bevidste om, at udvikle organisationen, så vi kan fortsætte væksten, slutter Thomas Frederiksen.

Shoe the Bear er grundlagt i 2007 af Jakob Fuglsang (tv) og Thomas Frederiksen (th).