Foto: By Malene Birger

IC Group nedjusterer efter tredje kvartal

Et svigtende detailhandelssalg og kollektioner med begrænset succes udfordrer IC Group.

19.05.2016

IC Group har haft et mindre tilfredsstillende kvartal, og derfor har ledelsen valgt at nedjustere forventningerne til året. Omsætningen i koncernen faldt 1,3 % til 710 mio. kr. sammenholdt med tredje kvartal i det foregående regnskabsår. Selskabet forklarer sig med, at detailsalget har været for nedadgående på tværs af brands i både interne og eksterne butikker. Derudover fortalte CEO Mads Ryder tidligere på ugen til Børsen, at der havde været kollektioner, som havde ramt ved siden af, og at det kunne mærkes på omsætningen.

Kun et af koncernens tre premium brands leverede vækst i tredje kvartal. Peak Performance har bidraget negativt til udviklingen i tredje kvartal, hvor brandets omsætning faldt 7,4 %. By Malene Birger oplevede en tilbagegang på 8,5 %, mens Tiger of Sweden bidrog positivt med en omsætningsvækst på 6,6 %.

De andre brands, som indtil videre er en del af IC Groups portefølje, Designers Remix og Saint Tropez leverede en samlet vækst på 5,9 %. Det skal dog tilskrives Designers Remix, som gik frem, mens Saint Tropez gik tilbage.

Selvom omsætningen har været faldende, melder IC Group om stigende indtjening. Resultatet før renter og skat stiger i tredje kvartal til 87 mio. kr. mod 65 mio. kr. samme periode året før.  Ser man på de Q1-Q3 2015/16 udgør denne post 269 mio. kr., hvilket er 42 mio. kr. højere end samme periode i 2014/15.

IC Group A/S havde forventet omsætningsvækst for hele regnskabsåret, men den forventning er nu nedjusteret, og således forventes omsætningen at være på niveau med det foregående regnskabsår, hvor omsætningen var 2,64 mia. kr. I årets tre første kvartaler har IC Group realiseret en samlet omsætning på 2,156 mia. kr. Det er 11 mio. kr. mere end året forinden.

Siden offentliggørelsen af kvartalsregnskabet er IC Group aktien faldet mærkbart.