Foto: Noa Noa

Pengene fosser ud af Noa Noa

Modekoncernen Noa Noa kommer ud af 2015 med et minus på 49 mio. kr., og vil lukke flere butikker i år.

03.06.2016

Da Noa Noa var på sit højeste omsatte modekoncernen for mere end 600 mio. kr. Den tid er ovre, og 2015 blev et de værste regnskabsår hidtil. Omsætningen dalede fra 410 mio. kr. til 311 mio. kr., og på bundlinjen måtte Noa Noa Aps indkassere et minus på 49 mio. kr. Det er 9 mio. kr. værre end året forinden. Noa Noa har nu haft millionunderskud fem år i træk, og i samme periode er egenkapitalen gået fra 140 mio. kr. til 33 mio. kr. 

Kapitalfonden Axcel solgte i 2014 Noa Noa til Christian Riisberg og Gustaf Öhrn, der også er adm. direktør i Stadium. Axcel havde otte år forinden købt det dengang succesfulde modehus af grundlæggerne Harald og Lars Holstein for op mod 1,2 mia. kr., men det blev aldrig en god investering.

I 2015 har Noa Noa lukket 37 butikker, heraf 27 franchisebutikker, mens fire nye er kommet til. Omsætningen i egne butikker og webshoppen dykkede fra 219 til 170 mio. kr., mens engrossalget endte på 141 mio. kr., hvilket er 50 mio. kr. mindre end året før.

Der er iværksat en større plan, som skal vende udviklingen i Noa Noa, og ledelsen har i den forbindelse fokus på en tydelig og konsekvent brandstrategi, ligesom alle ikke-profitable aktiviteter skal lukkes.

I 2016 meddeler ledelsen, at der fortsat vil blive arbejdet med Noa Noas profil og styrke de kommercielle aspekter i konceptet med fokus på at styrke tilstedeværelsen på de eksisterende markeder. 

Ledelsen forventer, at 2016 bliver et konsolideringsår med et mindre fald i omsætningen. De knytter dog forventninger til 2016, hvor ambitionen er at få konsolideret driften, at sikre vækst i rentable butikker samt at bremse tabet af multibrandbutikker i kundeporteføljen. Der skal derudover fortsat lukkes butikker, som ikke er rentable.