Foto: By Malene Birger

Skuffende år for IC Group

IC Groups ledelse er ikke tilfreds med årsregnskabet for 2015/2016 trods fremgang på både top- og bundlinje.

02.09.2016

Af Simon Hansen, sh@dmogt.dk

IC Group har netop præsenteret dette års regnskab. Indtjeningen er øget, mens omsætningen er nogenlunde på niveau med det forgangne år. Årets omsætning blev på 2,66 mia. kroner, hvilket er en stigning på 1 %, og resultatet af primær drift blev 243 mio. kroner mod 207 mio. kroner i 2014/15. EBIT-margin er i det netop afsluttede regnskabsår 9,1 %.

Bundlinjen stiger fra 140 mio. kr. til 195 mio. kr. i 2015/16.  

Ledelsen i IC Group er skuffede over regnskabet, men forventer ikke desto mindre vækst i det nye regnskabsår. I 2016/17 forventes omsætningen at stige min. 5 %, mens EBIT-margin forventes at ligge på omkring 9 %. Koncernen forventer en øget bruttomargin, mens en investering i nye butikker kommer til at påvirke omkostningsniveauet.  

Der har generelt været færre kunder i butikkerne, og detailhandlen på IC Groups tre største markeder Danmark, Norge og Sverige har været udfordret i anden halvdel af regnskabsåret. Norden udgør 72 % af koncernens samlede omsætning, og derfor kan den udvikling mærkes.

Til gengæld er IC Groups nethandel for opadgående, og nu handler det om at finde en balance mellem bricks and mortar og online-salg. Trods færre kunder i de fysiske butikker, forventer koncernen ikke desto mindre at åbne 10-15 nye butikker i det kommende regnskabsår.  

- Vi har haft brug for at udvide vores butiksnet for at stå stærkt som brand. Vi kommer ud af en historie, hvor vi ikke har været gode nok til at tage hånd om vores brands. Og hvis man vil styre sine brands og være sikker på, at man bliver vist på den rigtige måde og laver "støj' på den rigtige måde, så er retail noget, man skal stå stærkere i, siger Mads Ryder til Ritzau Finans.

Derudover ser Mads Ryder gerne, at IC Group bliver bedre til at styre prisudviklingen for at undgå, at mange varer sælges med rabat og på udsalg. Tøjet skal sælges til fuld pris, og der ligger en stor opgave for koncernen og de respektive brands i de kommende år, forklarer Mads Ryder til Finans.dk. Sammesteds kan man læse, at IC Group ikke har umiddelbart forestående planer om at sælge Designers Remix eller Saint Tropez, selvom de to brands ikke er en del af kernen i IC Groups forretning og strategi.

Koncernens hovedmærker er Peak Performance, By Marlene Birger og Tiger of Sweden.