Gode nyheder for detailhandlen for en stund

I Danmark går det igen fremad for detailhandlen, men fremtiden byder på store udfordringer, siger eksperter.

09.06.2017

Af Cathrine Bangild, cb@dmogt.dk

Der er både gode og dårlige nyheder for detailhandlen, skriver Berlingske Business. Starter man med de gode, kan detailhandlen glæde sig over, at omsætningen steg med 1,5 procent til 331 milliarder kroner fra 2015 til 2016 ifølge tal fra DI.

Tidligere så det ud til, at danskerne tøvede med at bruge penge, selvom de havde fået flere mellem hænderne siden finanskrisen. Den udvikling ser nu også ud til at vende, da danskernes privatforbrug stiger i hele landet.

Privatforbruget er steget mest i region Hovedstaden, hvor indbyggerne har brugt 762 kroner mere om måneden i første halvår af 2016 end samme periode i 2014. Nummer to på listen er region Sjælland og herefter følger Midtjylland, Syddanmark og Nordjylland, ifølge en analyse fra Danske Bank.

Analysen giver også et bud på, hvorfor danskerne nu er begyndt at bruge penge. Ifølge Danske Bank ser det øgede forbrug nemlig ud til at have sin grobund i danskernes friværdi, som er steget i alle regioner. I region Hovedstaden er danskernes friværdi for eksempel i gennemsnit steget med over 350.000 kroner, mens den i region Midtjylland er steget med lidt over 70.000 kroner.

Det kan være en naturlig forklaring på danskernes stigende forbrug, mener privatøkonom i Danske Bank, Louise Aggerstrøm:

”For mange danskere er boligen både deres største aktiv og deres største udgiftspost og har derfor afgørende betydning for privatøkonomien. Under en højkonjunktur kan stigende boligformuer give anledning til øget optimisme, og det kan omsættes til forbrug via lån i friværdierne”, siger hun til Berlingske Business.

”Pensionsformuen og aktier påvirker slet ikke det samlede privatforbrug på samme måde som friværdierne. Blandt andet fordi færre personer har aktier, og det er ofte dem med lidt flere penge. Samtidig føler mange nok, at en stigning i deres friværdi er mere permanent end højere aktiekurser”.

Mændene graver dybere i lommerne
Det er især danske mænd, som udnytter, at de er kommet til flere penge, skriver Berlingske. Over de seneste to år er danske mænds gennemsnitlige forbrug om måneden steget med 560 kroner, mens danske kvinders forbrug er steget med 450 kroner i samme periode.

Det er slet ikke så underligt, at mændenes forbrug er steget mere end kvindernes, mener Louise Aggerstrøm. Det kan nemlig skyldes, at arbejdsløsheden steg mere for mænd under årene med økonomisk krise, mens den nu er lavere end for kvinderne, forklarer hun. Og den forklaring er cheføkonom i Jyske Bank, Niels Rønholt, enig i:

”Det kan skyldes, at mænd i højere grad har et konjunkturfølsomt job end kvinderne. Der kunne også være en sammenhæng i forhold til, at mændene har investeret mere i aktier end kvinderne. Begge dele gør mændenes forbrug mere konjunkturfølsomt end kvindernes”, siger han til Berlingske Business.

Hårde tider i sigte
Men hvad bruger danskerne så deres penge på? Det er her de mindre gode nyheder ser ud til at ligge. For selvom Spar Nord i en analyse kan vise fremgang i detailhandlens resultat før skat, og tal fra DI viser, at detailhandlens omsætning steg med 1,5 procent, skal man i detailhandlen endnu ikke ånde lettet op.

Danskerne bruger nemlig i højere og højere grad deres penge uden for den danske detailhandel. De bliver brugt på oplevelser som rejser, restaurantbesøg og biografturer, og samtidig brugte danskerne 32 milliarder kroner i udenlandske netbutikker i 2016.

Hvis udviklingen i USA kan fortælle os noget om fremtidsudsigterne for detailhandlen herhjemme, er der hårde tider i sigte. I USA lukkede 4.000 butikker sidste år, og i 2017 forventer man, at det tal bliver fordoblet. Samtidig mistede 50.000 mennesker i den amerikanske detailhandel sit job i årets første fire måneder, og eksperter fra S&P Global vurderer, at detailhandlen i USA i år vil nå samme lave niveau som i 2009. Og der er ikke nogen grund til at tro, at udviklingen vil gå i en mere positiv retning i Danmark.

”Det vil undre mig meget, hvis ikke den danske detailsektor går samme vej som i USA. Det er noget, der ligger lige til højrebenet, og en udvikling, der kun kan gå én vej”, siger cheføkonom i Spar Nord, Jens Nyholm, til Berlingske Business.

Det er især den traditionelle butik, som skal sørge for at holde sig opdateret med udviklingen i sektoren, hvor forbrugerne skuer mere og mere mod nethandlen. Det betyder dog ikke nødvendigvis, at butikkerne snart er fortid, mener direktør i Dansk Detail, Jens Birkeholm.

”Vi tror på, at man stadig vil se den klassiske butik med produkter og varer. Men der vil også komme butikker, som er kombinationer, hvor man sælger produkter og varer, men også prøver at holde kunderne i butikken ved at indrette en café eller noget andet, som mere tilhører oplevelsesuniverset”, siger han til Berlingske Business og fortsætter:

”Vi får først den fulde effekt af nethandel at se om nogle år. Derfor skal man som butik være meget opmærksom på, hvilken anledning man giver kunderne til at komme ind i butikken. Der kommer en hel generation, der ikke kan forestille sig, at der ikke har været nethandel”.