Mobilvaner kræver nytænkning hos retailere

60 procent af amerikanske forbrugere bruger deres telefoner til blandt andet at finde rabatter, når de befinder sig i en fysisk butik.

13.06.2017

Af Cathrine Bangild, cb@dmogt.dk

I en tid med Instagram, Twitter, Facebook, Snapchat og andre sociale medier er det ikke længere nogen hemmelighed, at retailere er nødt til at gøre sig selv synlige online, hvis de vil vinde kampen om kunderne.

Men det er måske ikke længere nok blot at have en mere eller mindre tilfældig tilstedeværelse på nettet. En ny undersøgelse lavet af Retail Dive blandt amerikanske forbrugere viser nemlig, at forbrugere ikke lader sig nøjes med at blive lokket ind i butikker med billeder på Instagram og anden reklame. De bruger i høj grad også deres telefon, når de fysisk befinder sig i butikkerne.

Retail Dive har undersøgt, hvordan forbrugerne bruger deres telefon, mens de shopper i fysiske butikker. Resultaterne af undersøgelsen viser blandt andet, at næsten 60 procent af amerikanerne i gennemsnit, bruger deres telefon til at søge efter produktinformation, når de er i butikkerne. For 18-24-årige og 25-34-årige gælder henholdsvis 64 og 69 procent, mens det samme gælder for halvdelen af forbrugerne over 55 år.

Næsten samme tal gør sig gældende for forbrugere, som bruger deres telefon til at sammenligne priser andre steder, mens nogle – dog færre – bruger telefonen til at finde rabatkuponer, scanne QR-koder og benytte retailerens app.

Der er størst chance for, at mændene søger efter produktinformation og priser, mens kvinder oftere søger efter rabatkuponer.

Ifølge Retail Dive kræver det, at retailere bliver bedre til at følge med deres brugeres vaner. Forbrugerne forventer et konstant flow af information i form af detaljerede produktbeskrivelser, billeder og brugerinddragelse – og det skal kunne tilgås på telefonen.

I en rapport lavet af the National Retail Federation angiver over halvdelen af de adspurgte retailere, at mobil-initiativer er blandt deres top tre-prioriteter i 2017. Og der er god grund til at resten følger med.