Spejltårn, special projects og smeltende is på CIFF

I næste uge er der både modeshows med tøj, sko og lingerie og special projects med smeltende is og spejltårn på CIFF i Bella Center. CIFF har i denne sæson sat endnu større fokus på at smelte showroom og messe sammen.

07.08.2017

Af Rikke Kynde, rk@dmogt.dk

Dansk Mode & Textil har taget en snak med Christian Jespersen, Communications Manager i CIFF, om, hvad man skal forvente af messen, der åbner onsdag den 9. august:

Hvad kan vi forvente af CIFF’s messe denne sæson?


Vi kan forvente en masse nye brands både internationale, danske og skandinaviske, som vi ikke har set på messen før.

Igen laver vi ’special projects’, inden i det område, der hedder Raven Projects, hvor blandt andet den engelske designer Martine Rose, laver et set-up, som var en del af hendes SS18 runway show. Det bliver en miniudgave uden modeller med et sportstema og en klatrevæg.

ABASI ROSBOROUGH kommer også og laver et ’special project’ for os. De er fra New York og har en kollektion med, som er baseret på et forskningsprojekt fra NASA. Kunstneren Justin Brice Guariglia har været med NASA på Grønland, hvor han tog billeder af den smeltende is deroppe og lavede et kunstprojekt ud af det. Det har de baseret deres kollektion på rent visuelt og kommer til at fremvise den blandt store isklumper, der vil smelte henover messen, som et form for statement og for at vise, at isen er ved at smelte på Grønland.

Vores samarbejdspartner Lulu Kennedy fra Fashion East og Man i London, som vi har arbejdet sammen med de seneste to sæsoner, står for at kuratere vores område, der hedder CRYSTAL HALL. Der tager hun Londons svar på up-and-coming designere med og fremviser deres kollektioner inde i et kæmpe spejltårn, der vil stå i midten af CIFF.

Derudover kuraterer Lulu Kennedy også et lille område i RAVEN, og så er hun også vores Creative Director på CIFF’s showscene. Her er runway shows med blandt andet Kolding Designskole, HALO, HAN KJØBENHAVN og MARTIN ASBJØRN.

Hvilke nye initiativer er særligt værd at holde øje med?

Vi har gjort rigtig meget ud af den her facon med at smelte CIFF showroom på 1. og 2. sal sammen med CIFF. Vi vil gerne understrege, at showroomet er en lige så stor del af CIFF som messen. Der kommer til at være mange events deroppe blandt andet tre modeshows, et lingerie show, et womens wear show og et sko show.

Hvordan ser det ud med antallet af præ-registrerede besøgende?

Jeg kan ikke sige et præcis tal, men jeg kan sige, at vi er gået over sidste år, så vi forventer, at vi får endnu flere besøgende i denne sæson.

Hvad er jeres forventninger til antallet af indkøbere?

Jeg ved, at vi har lagt rigtig meget vægt på at få nye ind. Vi har ansat en ekstra person i vores Global Relations-afdeling netop til at få indkøbere ind, men også til at håndtere dem, skabe kontakter til dem og lede efter dem. Så vi forventer, at der kommer nye ansigter af indkøbere, som vi ikke tidligere har set også fra udlandet.

Hvordan ser det ud med antallet af udstillere?

Der er flere udstillere i år.

Hvad er jeres generelle forventninger til næste uge?

Vi forventer, at vi igen får en god messe, hvor der er mere synergi mellem de forskellige områder og etager. Vi forventer også, at vi igen har et godt bud på de up-and-coming designere både de danske, men også nogle udenlandske. Vi regner også med, at vi har et godt bud på den kommercielle side både de mindre og de store, eksempelvis har vi brands som Bruuns Bazaar, HOPE, og vi har også Guess, som udstiller for første gang i Skandinavien.