Foto: Skærmbillede fra Pinterests website

Brand skaber forbruger-dialog med Pinterest

Det britiske brand Cath Kidston benytter Pinterests nye visuelle søgemaskine i ny kollektion for at skabe en dialog med kunder, der er i gang med at beslutte et køb.

11.09.2017

Af Rikke Kynde, rk@dmogt.dk

Tidligere
på året lancerede inspirationsplatformen Pinterest en visuel søgemaskine i deres app. En ny funktion, som det britiske womenswear brand Cath Kidston har integreret i sin nye kollektion.

Med Pinterest nye søgemaskine, kaldet Lens, søger man ikke med ord, som man kender det fra traditionelle søgemaskiner såsom Google, man søger med billeder.

”På Pinterest har vi udviklet ny eksperimentel teknologi, der for første gang nogensinde kan se verden, som du gør. Nu er der en måde at opdage idéer på, uden at skulle finde de rigtige ord til at beskrive dem med først. Det hedder Lens, og det lader dig bruge kameraet i din Pinterest app til at opdage idéer inspireret af objekter, du ser ud i den virkelige verden”, skriver Pinterests medtifter Evan Shap i et blogindlæg.

I Pinterests app kan man klikke på ’søg’ og vælge Lens, som tilgår mobiltelefonens kamera. I stedet for at indtaste et ord, tager man et billede for at få søgeresultater frem. Formålet er, at man kan tage et billede af eksempelvis en vare, styling eller indretning, som man gerne vil se i andre sammenhæng stylet på nye måder eller i nye kontekster.


Pinterest Lens. Foto: Pinterest.

”Bare peg Lens på et par sko, tryk så for at se relaterede stilarter eller endda idéer til, hvad de ellers kan bæres med. Eller prøv det på et bord for at finde lignende designs, og endda andre møbler fra samme æra. Du kan også bruge Lens med mad. Du skal blot pege Lens på broccoli eller granatæble for at se, hvilke opskrifter der kommer op. Mønstre og farver kan også lede dig i sjove, interessante eller endda bare underlige retninger”, tilføjer medstifteren, der dog understreger, at søgemaskinen stadig er en beta-version.

Brandet Cath Kidston har nu fundet en måde at benytte denne funktion i deres forretninger. I samarbejde med Pinterest har de udviklet nogle QR-koder til Cath Kidstons nye taskekollektion ved navn ’Colour’. På den måde kan kunder gå ind i en butik og scanne en af taskernes QR-kode i Lens, hvorefter der vil dukke et Pinterest-board op med inspirationsforslag.

”QR-koder vil virkelig hjælpe os med at få en dialog med vores kunder i beslutningsprocessen både i detailhandel og online”, fortæller Marketing Director i Cath Kidston Sue Childer til Just-Style.

Kollektionen, der blev lanceret 2. september, byder på tasker i 12 forskellige farver med hver sit tilhørende Pinterest-board.


Et af kollektionens Pinterest-boards. Skærmbillede taget fra Pinterests website.