Foto: ONLY CARMAKOMA

ONLY opkøber plus-size brandet Carmakoma

Modebrandet ONLY satser fremover på plus-size segmentet. Derfor har de opkøbt plus-size brandet Carmakoma og samtidig skabt en ny forretningsenhed med tøj til kurvede kvinder.

12.09.2017

Af Rikke Kynde, rk@dmogt.dk

Efter stigende efterspørgsel og interesse fra plus-size segmentet har ONLY valgt at opkøbe det danske plus-size brand Carmakoma. Fremover vil ONLY satse på tøj til kurvede kvinder og har derfor skabt en ny selvstændig plus-size forretningsenhed ved navn ONLY CARMACOMA.

”Med investeringen tager vi endnu et vigtigt skridt på den internationale modescene. I hele verden er markedet for mode til plus-size piger både stort og stigende”, siger ONLY-direktør Finn Poulsen, i en pressemeddelelse.

Plus-size brandet Carmakoma blev etableret i 2008. Siden da har brandet vundet flere priser og vokset på det internationale marked. Medstifter og hidtidig direktør i Carmakoma Heidie Lykke fortæller, at det har været udfordrende at følge med udviklingen, som stillede nye økonomiske og forretningsmæssige krav til brandet:

”Derfor afsøgte vi mulighederne for en partner med økonomiske muskler til at løfte vores vækst, og ONLY er det perfekte match; trendmæssigt, veletableret internationalt og i forhold til områder som indkøb, produktion, logistik og distribution. Nu får vi styrken og platformen til at tage de helt rigtige vækstmæssige skridt videre”

Fremover vil Heidie Lykke være Product- and Concept Manager for ONLY CARMACOMA, mens Pernille List fra BESTSELLER er blevet udpeget som chef for afdelingen.


Billede fra ONLY CARMAKOMAs efterårs- og vinterkollektion 17/18.

Fremtiden for ONLY CARMAKOMA
”Vi investerer i knowhow i forhold til kollektioner og målgruppe, så vi fra begyndelsen sender en helstøbt kollektion på markedet med det helt rigtige fokus på trends, dialog med og service i forhold til målgruppen. Plus size-kunder har en utrolig høj grad af loyalitet, og Carmakoma er særdeles godt positioneret både i Danmark og internationalt”, siger Finn Poulsen, og Heidie Lykke tilføjer, at Carmakomas identitet og forståelse for plus size-segmentet skal videreføres til ONLY CARMAKOMA:

”Rigtig mange kurvede kvinder er særdeles modebevidste. Den nerve er fundamentet i vores kollektion, og så er nærvær et vigtigt parameter for os. Vi lytter til kunderne, og vi ved, at kurvede kvinder langt fra er kurvede de samme steder på kroppen. Det tager vi også højde for i vores designs. Det har givet os en vanvittig høj grad af loyalitet på markedet.”

Den første ONLY CARMAKOMA-kollektion udkommer til januar, og der er ikke skruet ned for forventningerne til den nye forretningsenhed:

”Vi forventer, at ONLY CARMAKOMA i løbet af tre år vil kunne udgøre op mod 10 pct. af den samlede omsætning i ONLY”, afslutter Finn Poulsen.