Foto: Son of a Tailor

T-shirts i fokus for teknologisk udvikling

I øjeblikket er det særligt udviklingen af t-shirts, der får en teknologisk opgradering. Noget vi ser, hos både giganten Nike og danske Son of a Tailor.

06.09.2017

Af Rikke Kynde, rk@dmogt.dk

Mode og ny teknologi er for alvor begyndt at gå hånd i hånd. Stille men støt indtager teknologi en plads i udviklingen og produktionen af tøj. Det starter i det små, det kan mange andre brancher også nikke genkendende til, og nu er spørgsmålet om, hvordan vi optimerer produktionen af t-shirts, sat under lup.

Senest kunne Dansk Mode & Textil rapportere om den kinesiske fabriksgigant TianYuan Garment Company, der skal til at producere t-shirts i USA ved brug af sy-robotter. Nu har brands som Nike og danske Son of a Tailor også et bud på, hvordan teknologi kan integreres i t-shirt-produktionen.

T-shirts i ét stykke
Den 14. september lancerer Nike en ny linje af t-shirts fra det innovative NikeLab, som er blevet døbt Nike Advanced Apparel Exploration (AAE) 1.0, det skriver Just-Style

Kollektionen er designet af Nikes Flyknit-ingeniører og beregningsdesignere, som har brugt Nikes arkiv af digitale data for den måde, kroppen bevæger sig på og reagerer på forskellige miljøer.

De data har Nike sammensmeltet og skabt et design ud fra, som deres maskiner kan producere i ét stykke. På den måde skal de ikke klippe og sy flere materialer sammen for at skabe et produkt.

Resultatet er blevet sømløse t-shirts, der er tykkere i stoffet omkring brystet og tyndere i stoffet på ryggen.


Nikes computerdesign af en t-shirt fra AAE-kollektionen. Foto: Nike.

Skræddersyede t-shirts online
Danske Son of a Tailor har også fundet en måde at anvende teknologi på. De bruger den til at producere t-shirts efter kunders unikke kropsmål og laver ikke en eneste t-shirt, der er ens. 

“Vi har ingen lagre af standard størrelser og går først igang med at producere t-shirt'en efter, at den er blevet bestilt på vores hjemmeside”, fortæller brandets medstifter Andreas Langhorn.

Der er ikke noget nyt i at kreere tøj efter særlige mål, men Son of a Tailor gør det uden nogensinde at møde kunden ved at bruge algoritmer. Det betyder, at kunden kun skal gå ind på deres hjemmeside og indtaste alder, højde og vægt for at få en skræddersyet t-shirt.

“Vi bruger ekstremt mange datapunkter på mænds mål fra hele verden. Ved hjælp af disse datasæt er vi i stand til at bygge en digital kropsprofil til vores kunde ud fra et par meget få spørgsmål. Vores algoritme bliver selvsagt bedre og mere præcis, jo flere datapunkter vi har at gøre godt med. Samtidig arbejder vi konstant på at optimere den måde, vi bruger data på”, fortæller han.

Udover at målene passer perfekt til kundens krop, får kunden også en t-shirt, der passer perfekt til deres smag. Hos Son of a Tailor vælger man nemlig også selv stof, farve, halsudskæring og lomme etc. Medstifteren mener, at det er fremtiden inden for tøjproduktion:

“Vi mener, at den traditionelle måde, med at producere en kæmpe bunke tøj i fire forskellige størrelser og presse alle mennesker ned i den skabelon, er en forældet måde at producere på. Det er virkelig på dette område, at tøjindustrien hænger i bremsen i forhold til andre brancher. Specielt når man ser, hvor meget fokus og energi der er på den måde, vi forbruger ressourcer i verden på. Vi tror, at fremtidens tøj vil være mere tilpasset den enkelte persons behov og ønsker og mindre defineret ud fra et smalt sæt af standarder.” 


Billede fra Son of a Tailors hjemmeside.

Vil du vide mere om, modebranchens udfordringer og muligheder i fremtiden? På Dansk Mode & Textil TOPMØDE 2017 sætter vi fokus på en værdikæde skræddersyet til fremtiden, herunder hvordan teknologien påvirker branchen. Se programmet og køb billet her.