”Vi kommunikerer som ét brand på alle kanaler”

OMNICHANNEL: Boligbrandet Bolia planlægger uge for uge, hvordan de kan give ét fælles udtryk på flere forskellige kanaler. Læs hvorfor her:

09.10.2017

Af Rikke Kynde, rk@dmogt.dk

Dansk Mode & Textil kører i øjeblikket et tema om omnichannel-strategier, hvor forskellige brands fortæller, hvordan de håndterer tilstedeværelsen på flere kanaler, til inspiration for alle.

I seneste nyhedsbrev talte vi med det miljøvenlige womenswear brand AIAYU, som understregede, at arbejdet med omnichannel handler om overlevelse. Læs artiklen her


I denne artikel fortæller, Line Bering Larsen International Marketing & Omnichannel Director i Bolia, hvor vigtigt det er at kommunikere som ét brand, når man eksistere på flere kanaler:

Hvad gør I for at have en god omnichannel-strategi?

Vi reviderer årligt vores omnichannel-strategi og går i dybden med potentialer, muligheder og nye ideer, som alle samles til et roadmap, der definerer indsatserne for det kommende år. Vi tænker først og fremmest på kunderne og tager udgangspunkt i kundens behov, det vil sige, om vi ”er der” for kunden på det rigtige tidspunkt med det rigtige budskab. Derudfra udvikler vi de værktøjer og tager de platforme i brug, som er de mest optimale for vores kunder.

Vi opererer ud fra den tankegang, at kundens oplevelse kommer i første række, og så udvikler vi os derefter – og ikke omvendt.  

Hvordan tænker I omnichannel ind i jeres daglige arbejdsgang?

Vi planlægger uge for uge, hvilken kommunikation der skal udgå fra vores forskellige kanaler i ét fælles forum. Det er vigtigt for os, at vi kommunikerer som ét brand, samt at vores kommunikation er vedkommende og inspirerende.

Meget kommunikation kan i dag automatiseres, men vi automatiserer kun vores kommunikation, hvor vi synes, at det giver mening. Langt størstedelen af vores kommunikation håndbæres af vores marketing team i en koordineret indsats for at sikre kunden den største oplevelse, der ikke kun handler om konvertering, men i lige så høj grad om inspiration.



Hvorfor mener I, at det er vigtigt at have en omnichannel-strategi?

Omnichannel er den grundlæggende præmis for al vores kommunikation på alle kanaler, uden en strategi på området kunne vi risikere at kommunikere mange forskellige budskaber på vores forskellige platforme og kanaler.

Da vores omnichannel-strategi revideres årligt, planlægger vi også, hvilke teknologier og værktøjer der vil være relevante at inkorporere og anvende aktivt i det kommende år, men vi er meget påpasselige med ikke at tage teknologier ind, som vi ikke kan se relevansen af. Netop for altid at sikre at de værktøjer vi anvender også stemmer overens med vores generelle brandbudskab.

Hvordan vil I råde andre til at komme i gang?

Det vigtigste er at have et klart mål med sin kommunikation. Hvad vil man kommunikere og til hvem? Når det er fastlagt, kan man lægge de første grundsten til en strategi, som også skal indeholde eventuelle systemkrav, hvis man for eksempel ønsker at opstarte e-mail kommunikation men ikke ved, hvilken platform man ønsker at bruge.

Husk at begynde i det små og ikke lave en strategi, som bliver uoverkommelig at følge. Revidér strategien årligt, da nye teknologier og platforme opstår hele tiden.

Hvilke platforme er I tilstede på?

Vi er tilstede på næsten alle sociale platforme, da vi vil møde vores kunder dér, hvor de er, uanset hvilket marked de befinder sig på.

Kunderne vil også gerne i kontakt med os gennem SoMe, og derfor er vores kundeservice også en del af vores omnichannel-strategi på de sociale medier, hvor vi servicerer kunderne og svarer på spørgsmål etc.



Læs de andre artikler fra omnichannel-temaet her:

Maria Black: "Giv samme kundeoplevelse på alle kanaler"
Bitte Kai Rand: "I år skabte vi en 360 graders brandoplevelse"
By Malene Birger: "Vi får en øget omsætning med omnichannel"
AIAYU: "Omnichannel-strategi handler om overlevelse"