Bureau matcher brand og influencer

Social Zoo er et bureau, der repræsenterer nogle af Danmarks største influencere. Få svar på hvordan de arrangerer samarbejder mellem influencere og brands her:

05.12.2017

Af Rikke Kynde, rk@dmogt.dk

I takt med at sociale medier vinder frem, influencere popper op og Influencer Marketing bliver en større del af brands markedsføringsbudgetter, skabes der grobund for nye bureauer.

De såkaldte influencer-bureauer varetager influenceres interesser og hjælper dem gennem forhandlinger med brands, således at loven bliver overholdt, og der skabes strukturerede og frugtbare samarbejder.

Sidste år startede den verdenskendte influencer Pernille Teisbæk og agenten Hannah Løffler influencerbureauet Social Zoo. I dag repræsenterer de en udvalgt skare af otte af landets største influencere inden for mode: Cathrine Wichmand, Emili Sindlev, Emilie Lilja, Emily Salomon, Mads Emil Møller, Michelle Kristensen, Sus Wilkins, Trine Kjær.

I denne artikel besvarer Barbara Sauoma, Client Director & Partner i Social Zoo, spørgsmål om, hvilken rolle bureauet spiller i samarbejdet mellem influencer og brand:

Hvordan arbejder I med influencere?
Vi repræsenterer en lille skare af influencere, fordi det er vigtigt for os at holde fast i det personlige forhold til vores influencere. Som deres agenter skal vi kende dem godt, så vi kan matche dem med de helt rigtige kunder og projekter. Vi vil ikke repræsentere så mange influencere, at vi ikke længere kender dem godt, forstår deres styrker, kreative visioner, drømme og ambitioner.

Vi tror meget på det personlige forhold mellem os og vores influencere, så vi sammen kan udvikle på deres brands og karriere. Det er vigtigt for os at være med inde over den strategiske udvikling af deres brands og platforme.

Hvad er jeres rolle, når brands skal samarbejde med en influencer?
Vi opsøger kunder og projekter til vores influencere og håndterer dialogen med kunderne. Den vigtigste del af vores arbejde er at vurdere, om projektet er det rigtige match med vores influencers univers. Vi vil hellere sige nej tak til et projekt, hvis det ikke føles rigtigt. 

Ofte er vi med inde over den kreative proces, hvor vi sammen med influenceren vinkler projektet eller kampagnen, så det passer med influencerens personlige univers og stil.

Derudover er vores rolle at eksekvere kampagnerne og holde tråd i hele processen fra idé til det færdige resultat.

Hvilke udfordringer kan opstå i disse samarbejder?
En typisk udfordring, der kan opstå ved samarbejder, er, når kunden giver en for kort deadline. Det kan udfordre influencerens kreativitet, når der er for kort tid til at finpudse og personalisere konceptet, tage billeder og skrive tekst til kampagnen.

Derudover er det vigtigt for os at forventningsafstemme med kunden. Det er vigtigt, at kunden har en klar idé om målsætningen med at lave et influencersamarbejde, hvem de ønsker at ramme, og hvad succeskriteriet med kampagnen er. Så er det meget nemmere for os at finde det rigtige match og være med til at udvikle et kreativt koncept, som passer ind i influencerens univers og rammer det rigtige publikum.

Hvilke projekter fraråder I som regel influencere at deltage i?
Vi takker som regel nej til de projekter, hvor rammerne for kampagnen er et dårligt match med det, vi ved, at vores influencere kan levere. For at levere det bedste resultat og det største engagement, skal der være et vist niveau af kreativ frihed. Selvfølgelig skal kunden diktere de overordnede rammer for samarbejdet, men vores erfaring er, at man opnår det bedste resultat, når der er frihed til at udvikle konceptet inden for rammerne.

Troværdighed er et key word for os, så vi takker altid nej til projekter, hvor matchet mellem kunden og influenceren er utroværdigt. Især hvis det er en kampagne med for mange influencere, hvilket kan udvande den troværdige relation, der skal være mellem brandet og vores profiler.

Hvad skal brands særligt have for øje, når de laver et samarbejde med en influencer?

  • Frihed til at influencere kan sætte et kreativt og personligt touch på samarbejdet

  • God tid til eksekvering af kampagnen, så influencere kan levere det bedste produkt

  • Troværdigt match. En influencer kan godt have et stort reach, men i sidste ende skal koblingen mellem brandet og influenceren være troværdigt

Læs flere artikler fra temaet om Influencer Marketing her:
DAY øger efterspørgsel med influencere
Influencere søger troværdige samarbejder
Video: Råd fra en influencerkonsulent
Forstå juraen bag Influencer Marketing