Foto: Rikke Kynde

Influencere søger troværdige samarbejder

Influencer Emilie Lilja vil ikke gå på kompromis med sit image eller sin personlige smag, når hun samarbejder med brands. Det er nemlig vigtigt at forholde sig så troværdig som muligt for at fange de kritiske følgere. Læs hendes og andre influenceres tilgang til sponsorerede indlæg her:

05.12.2017

Af Rikke Kynde, rk@dmogt.dk

Emilie Lilja er 29 år og influencer. Det er en titel og et arbejde, hun har opnået, efter folk blev interesseret i at følge med i hendes liv som model, DJ og træningsentusiast.

Sammen med en agent fra influencer-bureaet Social Zoo fandt hun frem til at brande sig på det sidstnævnte og startede derfor YouTube-kanalen ’Lilja Training’.

Siden da har hun holdt godt fast i sit image, hvilket ofte resulterer i, at hun må takke nej til brands. Det er nemlig vigtigt for hende at være troværdig, og at samarbejder går hånd-i-hånd med hendes image.

”Jeg har sagt nej til Adidas. Det gjorde jeg helt bevidst, fordi mine følgere ved, at jeg har brugt Casall i over tre år, og at det er et af mine yndlingsbrands,” fortæller influenceren Emilie Lilja, om dengang det internationale sportsbrand kontaktede hende for at aftale et muligt samarbejde.


Foto: Instagram - @emilielilja

Personligheden skinner igennem
Den inspirerende træningsentusiast går på ingen måde på kompromis med sit image eller sin personlige smag, når brandsamarbejder byder sig på banen. Derfor foretrækker hun, at brands har sat sig ind i, hvem hun er, og hvilken person de vil markedsføre sig med, inden de løfter røret.

”Det er ligesom, hvis jeg bliver booket til et DJ-job, og de beder mig spille housemusik, det undrer mig virkelig, for i mine 10 år som DJ har jeg altid kun spillet R&B og Hiphop. På samme måde er der brands, der kontakter mig, hvor jeg tænker: Har du overhovedet sat dig ind i, hvem jeg er? Det kan for eksempel være, hvis et kjolebrand henvender sig. Jeg er den største drengepige og går meget sjældent i kjole, hvorfor kontakter de mig?”

Derudover er det en fordel at give Emilie en vis portion frihed, når man tilbyder hende et samarbejde. En af de ting, hun holder af ved at lave sponsorerede indlæg, er nemlig at deltage i de kreative processer.

”Jeg synes, at det er sjovere, hvis brands kommer til mig og siger: Vi skal reklamere for det her produkt, hvad har du lyst til at lave? Frem for: Vi vil gerne have, at du siger det her!”

Hun vil derfor ikke bruge billedtekster, der er produceret på forhånd. Hun vil skrive sine egne ord og udvikle kampagner, hvor hendes personlighed skinner igennem.

”Eksempelvis sendte Puma et joggingsæt til mig, som jeg skulle reklamere for. Det var en sjov opgave, fordi jeg skulle tænke over en interessant måde at vise sættet på. Der besluttede jeg mig for at tage billeder af det på en ’cheat day’, hvor jeg sammen med en veninde slappede af og spiste en masse slik og junkfood.”


Foto: Facebook - Liljatraining

Troværdighed tiltrækker følgere
Emilie vurderer, at de 4.819 abonnenter på YouTube, 5.882 personer, der synes godt om hende på Facebook og 61.200 følgere på Instagram skyldes hendes indsats i forhold til at være så ærlig og troværdig som muligt på de sociale medier.

Derfor er det også vigtigt for hende, at de produkter, hun skal promovere, er nogle, hun bruger i forvejen eller får lov til at prøve og teste.

”Jeg kan ikke lave et post om noget, jeg ikke bruger, den fanger forbrugerne lige med det samme. Det er jeg også meget imod, når andre gør. Jeg kan nogle gange se influencere på Instagram lave sponsorerede posts, hvor jeg tænker: Det der ville du aldrig bruge i virkeligheden.”


Foto: Instagram - @emilielilja

Emilie reflekterer meget over, hvordan hendes følgere opfatter hende og de budskaber, hun sender ud. Hun er sikker på, at de ikke æder det hele råt, men sætter spørgsmålstegn ved hendes image, posts og samarbejder.

”Forbrugerne er blevet klogere med årene. De forholder sig kritiske over for, hvad man lægger op, og det, tror jeg, bliver mange bloggere og influenceres død, fordi læserne godt kan se igennem dem nu. Så det er virkelig vigtigt for mig, at jeg bliver ved med at være troværdig.”

Når Emilie skal samarbejde med nye brands, skal de derfor introduceres trin for trin på en naturlig måde over for hendes følgere.

”Sådan at folk kan se, at det er et brand, jeg bruger i min hverdag, og at jeg ikke bare promoverer det for en hurtig indtjening.”

Fremtiden bliver YouTube
Den 29-årige influencer tænker meget langsigtet og er særlig optaget af, hvordan Influencer Marketing udvikler sig på den længere bane. 

”På et tidspunkt kommer der jo en modreaktion til alt det her med sociale medier, influencere, bloggere og samarbejder, og der tror jeg, at det er rigtig vigtigt, at man holder fast i sig selv og i de ting, man har haft kørende i lang tid.”

Til spørgsmålet om hvordan hun tror, at fremtiden ser ud inden for Influencer Marketing, lægger hun sine æg i YouTube-kurven.

”Jeg tror, at YouTube kommer til at fange forbrugeren mere, fordi det er mere ægte. Du kan jo ikke lægge filtre på videoer, eller dække bumsen i panden, og så kan følgerne høre din stemme.”


Foto: YouTube - Liljatraining

Emilie kan også mærke, at de YouTube-videoer, hun laver, er med til at skabe et mere virkelighedsnært billede af hende, hvilket hendes følgere ser som et stort plus.

”Folk kommer hen til mig og siger, at de kan mærke, at jeg er den samme i virkeligheden som på sociale medier. Det gør mig helt vildt glad, for det er i princippet mit mål.” 

Se flere artikler fra temaet om Influencer Marketing:
DAY øger efterspørgsel med influencere
Bureau matcher brand og influencer
Video: Råd fra en influencerkonsulent
Forstå juraen bag Influencer Marketing

Læs om andre influenceres tilgang til samarbejder her: