Ny mand i spidsen for DM&T

Dansk Mode & Textil har ansat den ene af organisationens to næstformænd som administrerende direktør. Thomas Klausen, 44 år og hidtidig direktør i Tytex A/S, tiltræder posten som leder af branchens organisation per 1. oktober.

06.09.2012

”Målet med ansættelsen er en del af strategien for at sikre organisationens fremtid. Det sker ved fortsat fokus på medlemmernes interesser, rekruttering af strategisk vigtige nye medlemmer og ved en styrkelse af  den politiske forståelse for medlemmernes vilkår og konkurrencesituation i befolkningen og i Folketinget. Der er samtidigt lagt op til nye alliancer og samarbejder på kryds og tværs i ind- og udland,” siger Dansk Mode & Textils bestyrelsesformand Poul Sønderbæk.

Mode- og tekstilbranchen, som Dansk Mode & Textils medlemmer udgør en betydelig del af, er Danmarks 5. største eksporterhverv. Branchen beskæftiger godt 16.000 fuldtidsansatte og har en omsætning på på 34 mia. kr., hvoraf eksporten udgør 30 mia. kr. De vigtigste markeder er Skandinavien og Tyskland, der samlet aftager mere end 50 procent af eksporten.

”Vi vil fastholde og udbygge denne eksport, men samtidigt søge at øge salget på nye markeder, herunder i Asien, hvor vi også har produktion. Det kræver en vis politisk velvilje, men kan omvendt bidrage til danske arbejdspladser inden for især design, produktionsstyring, logistik og markedsføring,” siger Poul Sønderbæk.

Høj værdi for medlemmer
Som led i den nye strategi skal der etableres stærke alliancer med andre af aktørerne i branchen og tværgående med andre brancher i ind- og udland.

Der gøres også en forstærket indsats for at rekruttere flere strategisk vigtige medlemmer og at sikre et fortsat højt serviceniveau for de virksomheder, der allerede er medlemmer.

”Vi vil fortsat rådgive i blandt andet arbejdsret, ansættelsesforhold, HR, handelsjura, miljøforhold, told, trend og CSR,” siger Poul Sønderbæk.

”Dansk Mode & Textil favner bredt og dybt. Det betyder, at vi har et betydeligt kendskab til mange forskellige problemstilinger fra de helt hotte modevirksomheder til kendte tæppefabrikker og producenter af tekstilbelægning til blandt andet sportsanlæg.”

Stort branchekendskab
Thomas Klausen har over 20 års erfaring i mode- og tekstilbranchen, hvor han har haft ledende poster i en række kendte virksomheder, herunder T-Wear A/S i Ikast, Pagh Mørups Børnekonfektion A/S, Aulum og desuden reklamebureuet Happy Advertising i Herning. Uddannelsen fra Handelsakademiet for Udenrigshandel, Herning Handelshøjskole er suppleret med en Executive MBA fra Henley.

Dansk Mode & Textil er stiftet i 1895. Organisationen er en af Danmarks ældste branche- og arbejdsgiverorganisationer og har godt 350 medlemsvirksomheder. Organisationen der er medlem af Dansk Arbejdsgiverforening, har 20 medarbejdere fordelt på kontorer i Herning og i København.

Yderligere information - kontakt:
Bestyrelsesformand, udviklingsdirektør Poul Sønderbæk, M. 21 74 85 24, ps@martinp.com
Adm. direktør Thomas Klausen, M. 40 99 20 33, schnieberklausen@mail.dk