Dansk mode indtager Canada

Den danske modebranche er med, når et tre-dages eksportfremstød lanceres i Toronto på
onsdag med det danske kronprinspar i spidsen.

15.09.2014

København, 15. september 2014

Den 17.-19. september deltager 24 danske modevirksomheder samt modeorganisationerne Danish Fashion Institute og Dansk Mode & Textil i det største eksportfremstød til Canada nogensinde arrangeret af Generalkonsulatet i Toronto. Deltagerne spænder fra mindre spillere som Soulland og Storm & Marie over mere etablerede som Designers Remix og Ilse Jacobsen til  mastodonter så som Vero Moda og Pandora.
Thomas Klausen, adm. direktør i Dansk Mode & Textil, udtaler om det canadiske marked:

”Canada er et marked, der rummer et kæmpe potentiale for danske modevirksomheder – ikke alene på grund af markedets faktiske størrelse, men særligt fordi EU og Canada er ved at forhandle en frihandelsaftale på plads, hvilket kan betyde at danske virksomheder allerede fra 2016 vil kunne drage store fordele af et toldløft på over 90% af vareeksporten til Canada.”

Det danske modefremstød er en del af et større eksportfremstød bestående af i alt 80 danske virksomheder og organisationer, der foruden mode og design tæller sundhed, fødevarer, arkitektur og grønt byggeri. Eksportfremstødet arrangeres i anledning af, at HKH Kronprins Frederik og HKH Kronprinsesse Mary aflægger officielt besøg i Canadas hovedstad Ottawa og i Toronto. Derudover deltager handels- og udviklingsminister Mogens Jensen med en delegation for at fremme samhandlen mellem Canada og Danmark.

Dansk pop-up shop åbner i Canadas største stormagasin
Under fremstødet vil de danske modevirksomheder deltage i en række seminarer og events samt en stor udstilling, hvor deres kollektioner fremvises for B2B-kontakter (herunder indkøbere, distributører og agenter) samt den canadiske modepresse. Som kulmination på fremstødet vil H.K.H. Kronprinsesse Mary indvie en pop-up shop i Canadas ældste og største stormagasin, Hudson’s Bay, som gennem tre uger skal sælge de danske modemærker. Eva Kruse, adm. direktør i Danish Fashion Institute, siger om Hudson’s Bay pop-up shoppen:

”At en så stor og betydningsfuld lokal spiller har valgt at indgå i et dansk arrangeret eksportfremstød, og endda har valgt at løbe en risiko ved at indkøbe produkter for et højt beløb på forhånd, siger meget om dansk modes popularitet samt potentiale på det canadiske marked. Man kan tydeligt
mærke, at dansk mode er ved at blive meget eftertragtet i Canada.”

For yderligere information og kommentarer, kontakt:
Cecilie Thorsmark, Kommunikationschef hos Danish Fashion Institute
cecilie@danishfashioninstitute.dk, +45 26252001