Den danske modebranche forstsætter væksten

Dansk Mode & Textil har netop undersøgt branchens tilstand op til Copenhagen Fashion Week. Baseret på årets første kvartal og medlemsvirksomhedernes tilbagemeldinger forsætter modebranchen sin vækst.

04.08.2015

Det er en smule overraskende, men tøjsalget i Danmark steg faktisk i første kvartal af 2015. Det sker efter en årelang nedtur for det danske salg af tøj. 4 % steg engrossalget i Danmark i årets første tre måneder, men ifølge Dansk Mode & Textil er det fortsat alt for tidligt at sige, at kurven er knækket.

 

”Det er glædeligt, at første kvartal viser positive tegn. Vi hører dog fra flere virksomheder i branchen, at andet kvartal ikke har været nogen ubetinget succes, og samtidig ser de seneste detailhandelstal også noget blandede ud. Vi tillader os at håbe på bedre tider, men er også fuldt ud bevidste om, at der er lang vej igen for det danske marked,” siger Michael Hillmose, International chef og analyseansvarlig i Dansk Mode & Textil.

 

Eksporten stiger 7 % i årets første kvartal, og det ser dermed ud til, at dansk mode fortsætter sine landvindinger i udlandet.

 

Internetsalget af tøj alene udgjorde i 2014 8,4 mia. kr. ifølge FDIH’s beregninger. Dette inkluderer både handler fra danske og internationale webshops. 

 

Tyskland det altoverskyggende vækstlokomotiv

Ser man på udviklingen i salget, er branchens samlede omsætning fra 2013 til 2014 steget med 2 %. Det er især eksporten som trækker salget op med 5 % mens den hjemlige efterspørgsel trækker i den modsatte retning. På eksportmarkederne er det igen Tyskland som leverer den største stigning i kroner og øre, men de Sydeuropæiske lande som Italien, Spanien og Frankrig står for de største procentuelle stigninger. Samtidig har dansk mode for alvor fået greb om det britiske marked, hvor væksten fortsætter. Således steg eksporten 12 % sidste år. Ligeledes er det værd at bemærke, at salget til Nederlandene igen er i vækst efter et år med tilbagegang.

 

Kina er fortsat det klar største produktionsland

Produktionen forsætter med at stige i de traditionelle produktionslande som Kina, Bangladesh og Vietnam, men også nye lande som Rumænien og Pakistan melder sig på banen, som lande hvor dansk modetøj bliver fremstillet. Produktionen er tiltagende i lande både inden for EU og Fjernøsten.

 

Fortsat store forventninger til Tyskland

Dansk Mode & Textil har foretaget en rundspørge i medlemskredsen for at kunne vurdere den aktuelle situation i modebranchen. 55 % af virksomheder oplever for tiden fremgang, og særligt Tyskland aftager en stigende mænge dansk tøj. Samtidig har de også forventninger om, at salget i Tyskland vil stige i andet halvår af 2015.  

 

”Tyskland har været et konservativt marked, som appellerer til klassiske brands og større virksomheder, men det ændrer sig for tiden, hvor både mere modeprægede og mindre virksomheder ser ud til at få fodfæste i landet, hvilket de nyligt overståede modemesser i Berlin understreger,” siger Michael Hillmose.

 

Optimismen er faldet en lille smule i modebranchen. 60 % af virksomheder forventer fremgang i den kommende sæson (SS16). Ved sidste sæson (AW15/16) var det hele 70 %, som forventede fremgang.

Det samme gælder for ansættelsessituationen. Her forventer ca. 23 % af skulle ansætte mere personale mens 12 % forventer at skulle reducere i medarbejderstaben. Ved sidste måling var det 30 % som forventede fremgang i medarbejderantallet mod 10 % som forventede tilbagegang.

 

Branchens tre største udfordringer

Baseret på undersøgelsen blandt medlemmer samt de generelle markedsforhold vurderer Dansk Mode & Textil, at branchen står over for tre store udfordringer:

  1. Den største udfordring for modebranchen er lige nu den pressede detailhandel. Mange små uafhængige butikker oplever hårde tider, og det kommer til udtryk gennem mindre og færre ordrer, konkurser, betalingsproblemer m.m.

  2. En anden stor udfordring er den stigende dollar, som gør det dyrere at producere det tøj, som skal sælges i Europa. 80 % af alt dansk designet tøj bliver produceret i lande, hvor der afregnes i dollar. Dette påvirker naturligvis virksomhedernes indtjeningsmuligheder markant.

  3. Endelig, og ikke overraskende i forhold til de to førstnævnte problemstillinger, er likviditeten i de danske modevirksomheder under pres. Det er dels svært at låne penge i bankerne til vækst, og dels er det svært at forhandle med både kunder og leverandører, som alle forventer længere kredittider. Det presser engrosvirksomhederne, som er mellemhandlere mellem fabrikkerne og butikkerne.

     

    Tre gode grunde til optimisme

    Selvom branchen er udfordret, er der alligevel grund til optimisme, vurderer Dansk Mode & Textil. De tre største grunde til det er:

  1. Eksporten spiller en essentiel rolle i branchens samlede vækst, og den fortsætter frem. Både når vi ser på den foreløbige stigning i år, og når man inddrager medlemmernes besvarelser, er der grund til at tro på en fortsat eksportvækst i den danske modebranche. Rigtig mange medlemmer har fortsat store forventninger til Tyskland, og det vidner om et uudnyttet potentiale på et meget vigtigt marked. Samtidig får danske virksomheder også fodfæste på en række nye markeder.

  2. Modebranchen er kendetegnet ved en stærk evne til at omstille sig og udnytte nye muligheder. Blandt de seneste eksempler er en øget internationalisering og fokus på at udnytte mulighederne i e-handel. Branchen har samtidig lært af finanskrisen og har formået at styrke sig både økonomisk og organisatorisk, hvilket Dansk Mode & Textils analyse af branchens økonomi fra efteråret 2014 blandt andet viser. Branchen er derfor gearet til fremtidig vækst.

Dansk mode har international medvind, og det gælder ikke bare for de store men i særdeleshed også for SMV’erne. Dansk mode har et godt ry i udlandet, og det bevirker, at danske brands finder vej til hylderne i både internationale stormagasiner og de førende uafhængige butikker. I denne sammenhæng er det vigtigt at bemærke, at dette også gælder for en række små og mellemstore virksomheder, så den samlede vækst afhænger ikke udelukkende af de store virksomheder. Samtidig er det både sports-, dame-, herre- og børnetøj, der nyder godt af det øgede internationale fokus, og derfor er den samlede vækst heller ikke afhængig af en enkelt produktgruppe.
Michael Hillmose

KONTAKTPERSON

Michael Hillmose
Eksportchef
tlf: 97117294 · mobil: 22220408 · mhi@dmogt.dk
Linked In Profile Se profil

Simon Hansen

KONTAKTPERSON

Simon Hansen
Presse- og kommunikationschef
tlf: 97117292 · mobil: 40227222 · sh@dmogt.dk
Linked In Profile Se profil