Dansk modeeksport når rekordniveau

Det er en positiv dansk modebranche, der mødes, når Copenhagen Fashion Week skydes i gang på onsdag. Branchen tror på vækst, og ser man på de seneste tal fra brancheorganisationen Dansk Mode & Textil, er optimismen velbegrundet.

05.08.2015

København, 5. august 2015

Eksporten af dansk modetøj har aldrig været højere. I 2014 steg eksporten med hele 9 %, og Danmark eksporterede tøj for 24 milliarder kroner. Det er det højeste niveau nogensinde, og eksporten udgør over 60 % af den samlede modebranches omsætning på godt 40 milliarder kroner. Et tal der udelukkende dækker salget af tøj. I de tre første måneder af 2015 steg eksporten med hele 7 % i forhold til samme periode sidste år, og dermed fortsætter den tendens, branchen har oplevet de seneste fem år, hvor eksporten har fået større og større betydning for den samlede brancheomsætning. Brancheorganisationen Dansk Mode & Textil har spurgt sine medlemmer om deres forventninger til det kommende halve år. Her forventer hele 60 % af de adspurgte en lille eller betydelig fremgang i salget, mens kun 16 % forventer tilbagegang. Og langt de fleste virksomheder sætter deres lid til, at væksten skal hentes på eksportmarkederne, selvom salget af tøj i Danmark faktisk steg 4 % i årets første kvartal sammenholdt med året før, efter at have været for nedagående i en årrække. ”De danske modevirksomheder har for flere år siden erkendt, at væksten skal hentes på eksportmarkederne, og derfor er internationaliseringen af virksomhederne blevet intensiveret i løbet af de seneste ti år. Den støt stigende eksport viser med al tydelighed, at det øgede internationale fokus betaler sig,” siger adm. direktør i Dansk Mode & Textil Thomas Klausen. Han understreger, at Dansk Mode & Textil glæder sig over det positive salg i Danmark i første kvartal, men samtidig advarer han mod at blive jubeloptimistisk. ”Det er alt for tidligt at sige, at kurven er knækket. Salget i Danmark er faldet i årevis, og selvom vi ser en positiv udvikling i første kvartal, kan jeg høre på vores medlemmer, at detailhandelen fortsat er udfordret, hvilket de mildest talt ujævne detailhandelstal også vidner om. Derfor tillader vi os at håbe på bedre tider, men forholder os samtidig meget realistisk til salget i Danmark.” Dansk Mode & Textils seneste undersøgelse viser, at modevirksomhederne har størst forventning til det tyske marked, når det handler om at skabe vækst. Hele 71 % af de adspurgte virksomheder forventer fremgang på det tyske marked, som også er det klart største eksportmarked for dansk tøj. Der sælges for 6,5 mia. kroner til tyskerne, og det tal forventer branchens virksomheder altså at øge. Spørger man branchedirektøren har den danske modebranche god grund til at være optimistisk. ”Modebranchen har altid været dygtig til at omstille sig til nye forhold. Den udnytter nye muligheder og går gerne alternative veje i sin stræben efter succes. Det er den øgede eksport et godt eksempel på. Det giver grobund for optimisme. Samtidig er der et stigende fokus på dansk mode i udlandet, hvor danske brands finder vej til hylderne i både stormagasiner, førende uafhængige butikker og de store webshops, ligesom udenlandske modemagasiner også har fokus på dansk mode. Og det er en skøn blanding af store, små og mellemstore virksomheder, som nyder godt af interessen. Derfor mener jeg også, at branchen har god grund til optimisme, og at vi får en god modeuge, hvor den internationale interesse kommer til at skinne igennem,” afslutter Thomas Klausen.

Thomas Klausen

Thomas Klausen