Efter rekordår: Modebranchen får sløv start på 2016

Dansk Mode & Textil har netop analyseret modebranchen som optakt til Copenhagen Fashion. Med en omsætning på 42 mia. kr. nåede branchen sit højeste niveau nogensinde, men 2016 er startet med en mindre tilbagegang primært på grund af svigtende salg i Danmark.

05.08.2016

Brancheorganisationen Dansk Mode & Textil har netop analyseret modebranchens tilstand. Hvor 2015 var et rekordår med fremgang i engrossalget af tøj til både ind- og udland, er 2016 startet mindre positivt. 

For indeværende foreligger kun tal for første kvartal af 2016, og selvom eksporten stiger 1,6 % i forhold til samme periode sidste år, går branchens samlede salg tilbage med 0,5 %. Det skyldes et fald i engrossalget i Danmark på 5 %. Det giver blandede reaktioner i Dansk Mode & Textil. 

- Sidste år knækkede kurven, og salget til de danske modebutikker steg for første gang i mange år. Som første kvartal har udviklet sig, ser det dog ikke ud til at fortsætte. Ganske vist stiger eksporten en smule, og det er glædeligt. Men det er ikke på et niveau, hvor den kan trække branchens samlede omsætning op, siger analyseansvarlig og international chef i Dansk Mode & Textil Michael Hillmose. 

Brexit skaber uro
Efter årets første tre måneder er der indtruffet en afgørende begivenhed, som kan stikke en kæp i hjulet på et af største vækstmarkeder for danske modeproducenter.

- Brexit er helt klart et usikkerhedsmoment. Sidste år steg eksporten af tøj til Storbritannien 25 %, og derfor kan modebranchen blive mærket af briternes ønske om at udtræde af EU. Allerede nu mærker branchens virksomheder konsekvensen i form af pundets fald, men det er endnu for tidligt at sige, hvordan de langsigtede konsekvenser bliver, siger Michael Hillmose. 

Det britiske marked er da også det marked, som modeproducenterne har de laveste forventninger til. Det viser en rundspørge, Dansk Mode & Textil har foretaget blandt branchens virksomheder. 26 % af de adspurgte forventer tilbagegang i salget til Storbritannien, og hele 45 % forventer stagnation. 

Positive forventninger til andet halvår
Trods udfordringer ser branchens lyst på det kommende halve år. Således svarer 68 % at de forventer en samlet omsætningsstigning. En stor del af de positive forventninger knytter sig til de skandinaviske lande, hvor branchen forventer vækst. Men et marked overskygger de andre både i størrelse, og hvad angår forventninger. 

- Tyskland tegner sig for næsten 30 % af den samlede danske modeeksport. Derfor er det glædeligt at se, at hele 64 % af virksomhederne forventer fremgang på det tyske marked. Der er fortsat et massivt potentiale for danske virksomheder i Tyskland, og derfor er optimismen velbegrundet, siger Michael Hillmose. 

Han forklarer, at den markante vækst i 2015 primært blev skabt af et stærkt stigende salg i andet halvår, hvilket også kan blive tilfældet i 2016. 

Adspurgt om de største udfordringer i øjeblikket, er den altoverskyggende største udfordring valutakurserne. Størstedelen af branchen producerer i landet, hvor der afregnes i US Dollars, som har været støt stigende. Det gør det dyrere at producere, og med en svag norsk krone og pundets styrtdyk, får de danske modeproducenter mindre for de varer, de sælger på disse markeder. 

- Valutakurserne havde også markant indflydelse for branchen sidste år, og den udvikling fortsætter. Det positive er, at størstedelen af virksomhederne er bevidste om dette, og dermed forsøger de også at sikre sig på bedste vist, slutter Michael Hillmose. 

Vedlagt: Oversigt over branchens udvikling 2011-2015 samt første kvartal af 2016. Derudover en oversigt over de ti største eksportmarkeder samt de ti største produktionslande for danske virksomheder. 
Michael Hillmose

KONTAKTPERSON

Michael Hillmose
Eksportchef
tlf: 97117294 · mobil: 22220408 · mhi@dmogt.dk
Linked In Profile Se profil

Simon Hansen

KONTAKTPERSON

Simon Hansen
Presse- og kommunikationschef
tlf: 97117292 · mobil: 40227222 · sh@dmogt.dk
Linked In Profile Se profil