Væksten i modebranchen er sat på pause

I 2015 nåede modebranchen sin højeste omsætning nogensinde. 2016 er dog startet med udfordringer, som påvirker branchens vækst. Alligevel er branchens virksomheder optimistiske. Det viser den seneste analyse fra brancheorganisationen Dansk Mode & Textil.

08.08.2016

København, 9. august 2016

I 2015 solgte de danske modeproducenter tøj for 42,2 mia. kr., hvilket var en stigning på 5 % i forhold til året før. Det er den højeste omsætning, branchen nogensinde har realiseret, men salgstal fra første kvartal af 2016 viser, at væksten nu er sat i bero. Således faldt det samlede salg til de danske modebutikker med 5 %, og selvom de danske modeproducenter øgede eksporten med 1,6 %, går modebranchen samlet 0,5 % tilbage i forhold til samme periode sidste år. 

Den ovenstående udvikling er blevet fulgt op af Brexit, og det spiller en rolle for modebranchen, som sidste år solgte tøj for 1,7 mia. kr. til briterne. 

- Vi kender endnu ikke den fulde effekt af Brexit, men det kan få betydning for den danske modeeksport til Storbritannien. Lige nu kan se helt konkret se det på den faldende kurs på det britiske pund. Brexit er særligt uheldigt for modebranchen, for i 2015 steg eksporten 25 %, og mange virksomheder har fået virkelig godt fat på det marked, siger Michael Hillmose, international chef og analyseansvarlig i Dansk Mode & Textil. Han forklarer at et svigtende salg i Storbritannien vil kunne aflæses på branchens generelle omsætning: 

- Skulle vi opleve en stagnation eller sågar et fald i eksporten til Storbritannien, er det klart, at det vil påvirke branchens samlede vækst negativt. 

Branchens virksomheder er optimistiske 
Dansk Mode & Textil har foretaget en rundspørge blandt branchens virksomheder. Til trods for de usikre globale forhold er branchens virksomheder optimistiske. Hele 68 % af de adspurgte virksomheder forventer således vækst i de kommende seks måneder sammenholdt med samme periode sidste år.

Virksomhedernes besvarelser viser, at de ikke tror meget på vækst i UK som en naturlig følge af Brexit. Til gengæld har de stor tiltro til fortsat vækst i Tyskland, men også i Skandinavien forventer flertallet en fremgang i salget. Dermed kan 2016 alligevel ende med at blive bedre end de foreløbige tal indikerer. 

- Det er stadig alt for tidligt at spå om det samlede billede for 2016. Der er flere usikkerhedsmomenter, som kan påvirke salget. Når det er sagt, hæfter jeg mig alligevel ved virksomhedernes optimisme, og der er derfor ingen grund til sortsyn, siger Michael Hillmose, som vurderer, at branchens virksomheder har grund til optimisme: 

- Modevirksomhederne har tidligere vist sig i stand til at skabe vækst i svære tider, hvilket blandt andet kunne ses under finanskrisen. Samtidig er virksomhedernes indtjening blevet bedre, og virksomhederne er både organisationsmæssigt og økonomisk rustet til at imødegå de udfordrende markedsforhold, slutter han. 

De danske modevirksomheder solgte i 2015 tøj for 42,2 mia. kr. Eksporten udgjorde hele 26,5 mia. kr. heraf. Begge tal er de højeste nogensinde.

Vedlagt: Oversigt over branchens udvikling 2011-2015 samt første kvartal af 2016. Derudover en oversigt over de ti største eksportmarkeder samt de ti største produktionslande for danske virksomheder. 
Michael Hillmose

KONTAKTPERSON

Michael Hillmose
Eksportchef
tlf: 97117294 · mobil: 22220408 · mhi@dmogt.dk
Linked In Profile Se profil

Simon Hansen

KONTAKTPERSON

Simon Hansen
Presse- og kommunikationschef
tlf: 97117292 · mobil: 40227222 · sh@dmogt.dk
Linked In Profile Se profil