Modebranchens sæsonbegreb er under forandring

”See now, buy now”-tendensen har ikke ændret modebranchen fundamentalt. Men branchen er nødt til at ændre sig løbende for at kunne følge med forbrugernes krav og den internationale konkurrence, lyder det fra brancheorganisationen Dansk Mode & Textil.

31.01.2017

I løbet at 2016 talte man i modebranchen meget om, at modens interne system og dynamik var under forandring. Forbrugerne efterspørger i stigende grad nye produkter, og de vil have dem langt hurtigere. Modsat tidligere har forbrugerne nu adgang til livestreaming og billeder af kollektionerne på samme tid som indkøbere og presse.

”Internettet har spillet en kolossal rolle i demokratiseringen af moden. Tidligere var det kun få udvalgte, der kunne se kollektionerne til shows og messer, men med internettet fik forbrugerne pludselig mulighed for at se kollektionerne langt tidligere. Og så bliver seks måneder pludselig lang tid at vente på en specifik kjole,” siger As Øland, kreativ chef i brancheorganisationen Dansk Mode & Textil.

Typisk går der nemlig et halvt år, før kollektionerne, der vises på catwalken og alverdens modemesser, lander i butikkerne. Indkøberne skal først lægge ordrer, og varerne skal produceres og leveres, før forbrugerne kan få fingrene i dem. Men i takt med at forbrugerne stiller større krav, er modevirksomhederne nødt til at følge med.

”I løbet af de seneste ti år har vi set en klar udvikling i antallet af kollektioner og leveringer. Tidligere var der to hovedkollektioner og måske to mindre sæsonkollektioner. I dag spreder modevirksomhederne deres leveringer ud over hele året, og dermed kommer der flere mellemkollektioner. På den måde vil forbrugerne opleve en større udskiftning i butikkerne,” siger As Øland, som fortæller, at flere modevirksomheder er begyndt at lave deciderede permanente kollektioner med en række produkter, som altid findes i sortimentet uanset sæson.

Derudover har det også ændret den måde, hvorpå man sammensætter gæstelister til modeshows. Forbrugerne er nemlig på mange måder blevet ”de nye stjerner”.

”Tidligere var moderedaktørerne de absolut vigtigste at have på front row. I dag handler det i lige så høj grad om at have de rigtige og vigtige indkøbere på forreste række, ligesom det er vigtigt at have de rette influencers, som kan nå forbrugerne gennem sociale medier. Balancen er altså blevet forrykket,” siger As Øland.   

See now, buy now har ikke fået bredt gennembrud
Som en konsekvens af denne udvikling lancerede flere modehuse sidste år det såkaldte see now, buy know-koncept. Flere modehuse gjorde det således muligt for forbrugerne at købe tøjet, som netop havde været på catwalken, umiddelbart efter showet. Tendensen er også kendt som fashion immediacy. Det var især store internationale modehuse som Paul Smith, Burberry og Tommy Hilfiger, der tegnede udviklingen sidste år. De to sidstnævnte kunne allerede efter få timer melde udsolgt af flere produkter. Men betyder det, at modebranchen undergår en revolution i øjeblikket? Så vidt er det ikke kommet, hvis man skal tro As Øland.

”Modebranchen er under konstant forandring. Det ligger simpelthen i branchens DNA. Derfor er det heller ingen overraskelse, at modehusene prøver nye forretningsmodeller og initiativer af. Men hele see now, buy now-bølgen er drevet af relativt få aktører på globalt plan, og det er ikke en tendens, vi ser få et bredt gennembrud i den danske modebranche lige med det samme,” forklarer hun.

Med Copenhagen Fashion Week rundt om hjørnet er det nærliggende at spørge, om det får konsekvenser for den måde, modeugen udvikler sig på. Men modeugen, som vi kender den, er ikke truet, vurderer As Øland:

”Modeugen udvikler sig også i takt med branchen. Det handler ikke kun om at fremvise tøj og skrive ordrer. Modeugen skal i langt højere grad være en totaloplevelse, hvor det kreative, sociale og kommercielle spiller sammen, ligesom man i højere grad involverer forbrugerne. Det kan Copenhagen Fashion Week, som også formår at udvikle sig sæson efter sæson. Derfor spiller den stadig en meget vigtig rolle, når det handler om at profilere dansk mode i ind- og udland.”

As Øland

KONTAKTPERSON

As Øland
Kreativ chef
tlf: 97117291 · mobil: 51220122 · aso@dmogt.dk
Linked In Profile Se profil

Simon Hansen

KONTAKTPERSON

Simon Hansen
Presse- og kommunikationschef
tlf: 97117292 · mobil: 40227222 · sh@dmogt.dk
Linked In Profile Se profil