2017 tegner til at blive rekord-år for modebranchen

Copenhagen Fashion Week starter i dag, og det er en branche i medvind, der mødes til den halvårlige modeuge. Brancheorganisationen Dansk Mode & Textil forventer, at branchen sætter ny rekord for både samlet salg og eksport i 2017.

08.08.2017

De danske modevirksomheder har gang i tøjsalget. Faktisk sælger de danske modevirksomheder så meget tøj, at 2017 tegner til at slå alle hidtidige rekorder. I 2016 var branchens samlede omsætning 44,4 mia. kr., men baseret på de foreløbige tal fra 2017 og indikationer fra branchens virksomheder, vurderer Dansk Mode & Textil, at det tal bliver højere, når salget for 2017 gøres op.

”Den danske modebranche er over en årrække vokset støt, og den udvikling ser ud til at fortsætte i 2017. I første kvartal så vi en samlet omsætningsstigning på 5 %, og størstedelen af branchens virksomheder forventer vækst i sidste halvdel af året, ligesom de melder om et foreløbigt positivt salg i år. Dermed peger alle indikatorer på, at 2017 bliver det bedste år nogensinde for den danske modebranche,” siger adm. direktør i Dansk Mode & Textil, Thomas Klausen.

Han vil endnu ikke sætte konkrete tal på væksten, men en vækst på 3-5 % virker realistisk baseret på de foreløbige tal og den historiske udvikling, vurderer brancheorganisationen for de danske mode- og tekstilvirksomheder.

Modeeksport stiger mere end generel vareeksport
Det hjemlige salg af tøj til de danske modebutikker steg i 2016 og er fortsat med at stige i starten af 2017. Igennem flere år var salget til de danske modebutikker ellers stagneret eller faldende, men den udvikling er nu vendt. Den altoverskyggende vækstdriver er dog eksporten, som i løbet af de seneste 20 år er steget mere end 17 mia. kr. I 2016 sendte de danske modevirksomheder tøj ud over landets grænser for 27,4 mia. kr., hvilket svarer til 62 % af det samlede tøjsalg. 

”Eksporten har været altafgørende for branchens vækst. Modevirksomhederne har tidligt erkendt vigtigheden af at komme ud over landets grænser, og det har båret frugt og betydet at væksten i eksporten af beklædning ligger markant højere end væksten i den generelle vareeksport set over de seneste 20 år. Mode har udviklet sig til en meget vigtig eksportvare, og vi forventer, at eksporten inden for en overskuelig fremtid overstiger 30 mia. kr.,” siger Thomas Klausen.

Det er især i Tyskland, de er vilde med dansk tøj. Sidste år købte tyskerne dansk tøj for 7,8 mia., og det tal ser ud til at blive højere i 2017. Indtil videre er eksporten til Tyskland steget 9 % i 2017. Sverige, Holland, Norge og Storbritannien tegner sig for de efterfølgende pladser på listen over lande, der køber mest dansk tøj.    

”Nærmarkederne er helt afgørende, og der ligger fortsat et uforløst potentiale i lande som Tyskland og Holland. Men vi ser også brands, som succesfuldt prøver kræfter med lande som Japan, Sydkorea og Canada. Der er ikke én bestemt formel for succes, for branchen er forskelligartet og appellerer til mange forskellige segmenter. Overordnet set er jeg enormt stolt af, at udlandet er så interesseret i dansk mode, uanset om det er til børn, damer eller herrer. Interessen er fuldt ud fortjent, da de danske modevirksomheder er enormt dygtige til at kombinere kreativt design, høj kvalitet og konkurrencedygtige priser” slutter Thomas Klausen. 

Copenhagen Fashion Week starter den 8. august og løber frem til den 12. august. De tre messer Revolver, CIFF og CIFF Kids åbner den 9. august og vil over tre dage fungere som handelsplads for indkøbere og udstillere fra ind- og udland.