Modeugen skydes i gang med vækst i branchen

Det er en branche i økonomisk medvind, der tager hul på Copenhagen Fashion Week på tirsdag. De nyeste tal fra brancheorganisationen Dansk Mode & Textil viser, at de danske modevirksomheder i løbet af første kvartal af 2017 har øget salget af tøj med 5 %. Dermed kan 2017 ende med at overgå rekordåret 2016.

08.08.2017

Copenhagen Fashion Week skydes i gang på tirsdag, og onsdag åbner modeugens messer, hvor indkøbere fra ind- og udland kommer for at købe ind til de kommende sæsoner. Fortsætter tendensen, ser det ud til at blive en modeuge, hvor de danske modevirksomheders ordrebøger bliver tykkere end de foregående sæsoner. I første kvartal af 2017 øgedes den samlede omsætning af beklædning med 4,6 % i forhold til samme periode året før. Det er især eksporten (+5,4 %), der trækker den positive udvikling, men også salget til de danske modebutikker stiger (+2,4 %). Det viser en analyse foretaget af brancheorganisationen for de danske mode- og tekstilvirksomheder, Dansk Mode & Textil.

Brancheorganisationen har i forbindelse med analysen adspurgt sine medlemmer om deres forventninger til det kommende halvår, og svaret tegner lovende for salget af beklædning i hele 2017.

”58 % af vores medlemmer forventer, at deres omsætning kommer til at stige i løbet af de sidste seks måneder af 2017. Dermed tillader vi os at være optimister for udviklingen i 2017, men det er stadig for tidligt at spå om, hvor vi præcis ender, siger international chef og analyseansvarlig i Dansk Mode & Textil, Michael Hillmose.

Den positive start på 2017 kommer ovenpå rekordåret 2016, hvor branchen nåede sit højeste niveau nogensinde med en samlet omsætning på 44,4 mia. kr. Modebranchen er vokset støt over en årrække, og det er der én klar hovedårsag til, fortæller Michael Hillmose:

”Modebranchens vækst har i en lang årrække været drevet af eksporten. 62 % af alt det tøj, danske modevirksomheder solgte sidste år, gik til eksportmarkederne, og det tal har været støt stigende over tid og ser ud til at stige. Dansk mode rykker i udlandet, og dét, kombineret med at de danske modevirksomheder har været meget seriøse i deres eksportindsats, har givet pote for modebranchen.”

Den samlede eksport af beklædning udgjorde i 2016 27,4 mia. kr. De største aftagere er Tyskland, som tegner sig for mere end en fjerdel af den samlede modeeksport, efterfulgt af Sverige, Holland, Norge og Storbritannien.

Ser man på de danske modevirksomheders salg af tøj til de danske tøjbutikker, skete der en bemærkelsesværdig fremgang i 2016. Salget steg sidste år til 15,6 mia. kr., hvilket er blevet fulgt op af en fremgang i første kvartal af 2017. De foregående år har ellers været præget af stagnation eller tilbagegang, men det ser nu ud til, at bøtten er vendt.

Den positive stemning i branchen understøttes af, at 30 % af Dansk Mode & Textils medlemmer, svarer, at de forventer at ansætte nye medarbejdere i løbet af det kommende halvår, mens kun 4 % forventer at skulle afskedige.  Branchen beskæftiger i engrosleddet alene ca. 10.000 personer. Dertil kan lægges ca. 12.000 personer i detailhandlen.