Mode- og tekstilbranchen øger indtjeningen

En ny analyse fra brancheforeningen Dansk Mode & Textil viser, at modebranchen er blevet bedre til at tjene penge i løbet af de seneste tre år. Alle kan frit downloade analysen.

17.11.2014

Dansk Mode & Textil Analyse 2014 fokuserer på branchens nøgletal i perioden 2011/12 til 2013/14, og tegner et billede af branchens økonomiske tilstand. Mode- og tekstilbranchen er blandt Danmarks vigtigste eksporterhverv, hvor 60 % af den samlede omsætning på ca. 52 mia. kroner hentes på eksportmarkederne.

Efter en hård periode, hvor virksomhederne har været nødt til at optimere forretningen, er der nu fremgang at spore blandt virksomhederne. Ganske vist har branchen oplevet en mindre omsætningstilbagegang, men alligevel ser det ud til, at virksomhederne har lært af de hårde år under og efter finanskrisen. Virksomhederne har således formået at øge indtjeningen, og det overordnede resultat før skat er steget 24 % i perioden.

- Når vi kigger på branchen generelt, ser det ud til, at virksomhederne har øget deres fokus på den primære forretning, og har skåret det overflødige væk. De har indset, at 00’ernes voldsomme vækst ikke var holdbar, og at de i endnu højere grad skal tænke strategisk og langsigtet. Det giver en flot indtjeningsfremgang, og branchen skal have ros for at have formået at tilpasse sig, siger Dansk Mode & Textils adm. direktør Thomas Klausen.

Af analysen fremgår det, at virksomhederne i perioden har været i stand til at lægge til egenkapitalen, som samlet er steget 12 % i perioden. Det understreger idéen om, at virksomhederne har lært af tidligere tider, men skal også ses som et tegn på, at de lytter til omverdenens, eksempelvis bankernes, skærpede krav. I den analyserede periode har virksomhederne formået at øge soliditeten med 3,5 procentpoint til 47,7 %, mens afkastningsgraden stiger med mere beskedne 1,5 procentpoint til 8,6 %.

Store forskelle internt i branchen

Ser man nærmere på de enkelte dele af branchen, er det især inden for kategorierne mix (mere end én kundegruppe, eksempelvis dame og børn) og herremode, at indtjeningen stiger. Her kan hverken damemoden, børnetøjet eller funktionsbeklædning følge med. De tre sidstnævnte kategorier har således oplevet en tilbagegang i indtjeningen. Det understreger, at der er store forskelle i branchens forskellige dele, men også inden for de enkelte undergrupper, eksempelvis damemoden, er der store forskelle på virksomhederne.  

Klare koncepter skaber succes

Trods det ujævne billede, hæfter branchens største organisation sig ved den spirende positive tendens, analysen viser:

- Vi ser nogle klare positive tegn i tallene. Det er positivt at branchen formår at styrke og konsolidere sig i disse tider. Vi ser en langsom, men stabil udvikling, og derfor er jeg fortrøstningsfuld i forhold til fremtiden. Den udvikling branchen har været igennem i løbet af de senere år, kan vise sig at være positiv i det lange løb. Virksomhederne står stærkere i forhold til at skabe vækst, siger Thomas Klausen.

Han understreger samtidig, at de virksomheder, som har størst succes, er dem, der har nøje definerede koncepter og forbliver tro mod dem i stedet for at skyde med spredehagl.

Endvidere pointerer branchedirektøren, at succes og fremtidig vækst i høj grad skal hentes på eksportmarkederne. Derfor glæder han sig også over, at den samlede eksport i årets første tre kvartaler er steget 8 % i forhold til samme periode sidste år.

Dansk Mode & Textil Analyse 2014 er udarbejdet af Dansk Mode & Textil i samarbejde med Vistisen og Lunde, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab. 
Analysen kan frit downloades af alle interesserede via linket ovenfor.

Morten Dybro

KONTAKTPERSON

Morten Dybro
Salgs- og udviklingschef
tlf: 97117206 · mobil: 51286595 · md@dmogt.dk
Linked In Profile Se profil

Simon Hansen

KONTAKTPERSON

Simon Hansen
Presse- og kommunikationschef
tlf: 97117292 · mobil: 40227222 · sh@dmogt.dk
Linked In Profile Se profil