Foto: Atelier Cph

Forbrugere vil have mode med mening og formål

I slutningen af april afholdt DM&T trendseminar på Designmuseum Danmark og i Herning. Her præsenterede Sara Ingemann fra Atelier Cph sæsonen AW17/18.

11.05.2016

I de smukke lokaler på Designmuseum Danmark præsenterede Sara Ingemann mode, farver og silhuetter for AW17/18. Særligt et tema kommer til at gennemsyre de kommende kollektioner – rethink. Vi vil redefinere den måde, vi tænker både design, produktion, forbrug og business. Med Sara Ingemanns ord er der en forbrugerdrevet revolution på vej. Bæredygtighed vil ikke længere være et buzzword, men derimod en naturlig efterspørgsel fra forbrugerne, der kræver, at virksomhederne tager ansvar. Bæredygtighed bliver med det ikke længere et ønske men en nødvendighed, og branchen bevæger sig i højere grad mod en bevidst produktion.

Design inspireret af naturen

Revurderingen af både design og produktion afspejler sig i AW17/18 ved, at både farver, materialer og design er inspireret af naturen. Naturen vil være tydelig i selve designet og strukturer og konkret blive brugt til farvning af materialer. Med et større fokus på redo, reuse og recycle kommer bæredygtighed under lup i hele værdikæden fra produktion til forbrug - og genbrug, og her spiller naturen en særlig rolle.

(Artiklen fortsætter under billedet)

 

Ny tendens: Sport transition

Der hvor sæsonen AW17/18 for alvor byder på nyheder, betegner Sara Ingemann Sport transition. Innovation og funktionalitet er blot nogle af de ord, der beskriver tendensen. Sæsonen er drevet af mystik, og natten der ”overtager” dagen. Her bliver sort om muligt endnu mere sort og mixes med mørk lilla og bordeaux. Denne sæson vil vi også komme til at se 3D-effekter og ultraviolette farver. Gennemgående er, at homewear møder sportswear i syntetiske materialer. Som endnu et led i revruderingen og den bevidste produktion skal tøjet være wearable 24/7, så det skaber mest mulig værdi for forbrugeren. (Artiklen fortsætter under billedet)

Miks af materialer og strukturer

Endnu en tendens for AW17/18 er voluminøse silhuetter med masser af struktur. Inspiration fra kunst og interiør tages med ind i designet, hvor uventede materialer kombineres. Her er der særligt fokus på det, Sara Ingeman betegner odd pairing, hvor materialer, farver og strukturer mixes på kryds og tværs. Hvad der tidligere ikke kunne sammensættes, bliver nu helt legalt at sammensætte. Her inddragede Sara Ingemann svenske Acne, der har taget begrebet odd pairing til sig. Brandet har med en antropologisk tilgang fået inspiration til kommende kollektioner ved at studere teenagere, og hvordan de tager tøj på. På denne måde opnås en større kreativitet, hvor materialer og design sættes sammen på nye og skæve måder. (Artiklen fortsætter under billedet)

 

Sara Ingemann // Atelier Cph

Bag det københavnske design- og trendbureau Atelier Cph står trend forecaster Sara Ingemann og art director Mandy Rep. Sara Ingemann har arbejdet for flere internationale trend agencies som Fashion Snoops, Li Edelkoorts Trend Tablet samt danske Pej Gruppen. Desuden arbejder Sara Ingemann som trendkonsulent for flere mode-, design- og livsstilsbrands og skriver om trends for danske magasiner. Atelier Cph’s vision er at guide brands inden for trends og visuel brandstrategi samt skabe innovative brandoplevelser.

As Øland

KONTAKTPERSON

As Øland
Kreativ chef
tlf: 97117291 · mobil: 51220122 · aso@dmogt.dk
Linked In Profile Se profil