Slow living

Slow living & et free-to-be-me samfund

Meningsfulde produkter, et holistisk perspektiv på design, sænke produktionstempoet og et øget fokus på kvalitet - det er fremtiden, når vi taler om nye kollektioner og produkter indenfor mode, design, tekstil og interiør.

25.04.2016

Den nye virkelighed er slow living & et free-to-be-me samfund

Af Sara Ingemann Holm-Nielsen

Det er tid til at nulstille den måde vi tænker design og forbrug på og gøre op med de klassiske forbrugsmønstre. Mode, design og tekstilbranchen skal tænke på tværs af køn, alder, seksualitet, nationalitet og etnicitet og i stedet fokusere på fremtidens forbruger ud fra livsstil, interesser og værdisæt. En af de strømninger, som får mere og mere gennemslagskraft disse år, er slow living-tendensen. Flere internationale trend agencies som Trend Union, WGSN og Peclers viser eksempler på en modreaktion fra forbrugerens side i forhold til unødvendig overforbrug. (Artiklen fortsætter under billedet)

Filippa K 2

Langtidsholdbare produkter og en mere minimalistisk tilgang til forbrug er vejen frem, hvor de ting forbrugeren har, er nøje udvalgt og af høj kvalitet, måske ejes de ikke, men bliver delt, lejet eller lånt. Fillippa K. har introduceret et bæredygtigt alternativ til traditionel forbrug med deres koncept ”Lease the Look”, hvor kunderne får mulighed for at leje tøj fra forår/sommer kollektionen 2016 direkte fra catwalken. (Artiklen fortsætter under billedet)

Filippa K 3



Det Brooklyn baserede magasin Sumzine, giver læseren nye ideer til, hvordan forbrugeren kan konsumere mere bæredygtigt. (Artiklen fortsætter under billedet)

Svbscription 1



Slow living-tendensen skal kombineres med effektive systemer og hyper-komfort tilpasset den fleksible forbrugers behov. Behovet for et ”free-to-be-me” samfund er stort. (Artiklen fortsætter under billedet)

 Svbscription 2

Det amerikanske tøjmærke Everlane har fornyeligt lanceret 1-times udbringning i New York, og Svbcriptions tilbyder skræddersyet personlige løsninger og håndplukkede limited edition produkter til den bevidste forbruger. (Artiklen fortsætter under billedet)

Everlane

Det skal gå langsomt og hurtigt, være hyper effektivt og personligt og så skal blusen, tekstilvaren, produktdesignet være af god kvalitet men også ”gøre godt” i et større perspektiv. Fremtiden er bæredygtig, og det er ikke længere nok at ”green-washe” produkter, men som tekstil- og modevirksomhed tænke holistisk og være transparent.

Filippa K 1



Atelier Cph glæder sig til at præsentere endnu flere nye eksempler på slow living-tendensen til trend seminaret i København d. 26 april og i Herning d. 27 april. 







Atelier Cph

Billed credit:

As Øland

KONTAKTPERSON

As Øland
Kreativ chef
tlf: 97117291 · mobil: 51220122 · aso@dmogt.dk
Linked In Profile Se profil