Menu

10 tendenser der påvirker modebranchen i 2018

Business of Fashion har udgivet en ny rapport, som tager temperaturen på modebranchen, hvad der påvirker den, og hvad der er på vej. Få en oversigt over de 10 største forretningstrends i 2018 her:

20. december 2017

Af Rikke Kynde, rk@dmogt.dk 

Kalenderen skriver snart 2018, og det giver anledning til at se på, hvad det nye år må bringe af tendenser og forretningsudvikling inden for modebranchen.

Det britiske online nyhedsmedie Business of Fashion har i samarbejde med konsulenthuset McKinsey & Company udarbejdet en rapport med titlen ’The State of Fashion 2018’, som kortlægger de faktorer, der vil påvirke modebranchen i den kommende tid. 

Her er der særligt tale om en usikker global økonomi, der er drevet af uforudsigelige politiske vinde. Digitale forbrugere med skyhøje forventninger til nemhed og bekvemhed. Og ny teknologi såsom kunstig intelligens, der er ved at gennemtrænge alle dele af værdikæden.

Dette er alt sammen med til at skabe ti nye trends, som Business of Fashion og McKinsey & Company vurderer vil præge modebranchen i 2018. Få et kort overblik her:

1. En uforudsigelig verden
Verdenspolitikken er usikker. Igennem det seneste årti har terrorangreb, atombombetrusler og et stigende antal naturkatastrofer været med til at skabe en usikker og uforudsigelig dagligdag. Derfor skal modevirksomheder være adrætte og på dupperne for at kunne tilpasse sig en verden i forandring. De mest forandringsparate virksomheder vil i sidste ende være de mest stabile. 

2. Mere globalisering
Verden bliver stadigt mere global. Det skyldes blandt andet internettet og muligheden for at være forbundet til hele verden. Sociale medier er også med til at fremme globaliseringen, her har over 900 millioner mennesker internationale forbindelser. Det er alt sammen med til at drive e-commerce, kommunikation og konkurrence mellem virksomheder på tværs af landegrænser. Samtidig giver det flere modevirksomheder muligheden for at nå ud til nye markeder. Det har blandt andre gjort sig gældende for den engelske multi brand store Matchesfashion.com, som startede en lille kæde af lokale butikker i et område af London. I dag er de nået ud til 190 lande gennem online kanaler. 

3. Asiatiske spillere kommer på banen
Asiens økonomi vokser, og som folk får penge mellem hænderne, dukker nye forbrugere op. I 2018 vil asiatiske forbrugere stå for 40 procent af al salg inden for tøj og sko i verden. Derudover popper flere og flere giganter op inden for e-commerce i Asien, heriblandt Alibaba, som er innovative og klar til at ekspandere til resten af verdenen. Generelt set bevæger asiatiske aktører sig mere ind på en central position i den globale modebranche. Det sker blandt andet ved, at virksomheder, som det kinesiske Yumei Group, rykker sin produktion til Afrika for at udnytte endnu lavere arbejdsomkostninger. 

4. Personificering
Personificering bliver den største trend i 2018, hvor modevirksomheder vil levere personlige forbrugeroplevelser på flere forskellige måder. Eksempelvis giver online platformen Mytheresa.com forbrugerne mulighed for at personliggøre sine Gucci sko online, taskebrandet Mon Purse tilbyder skræddersyede tasker, og online stylisten Stitch Fix bruger algoritmer til at sammensætte personificerede forslag hver måned. 

5. Platforme i fokus
Online platforme kommer til at dominere endnu mere. Amazon forventes, at blive den største tøjforhandler i USA i 2017, og de kinesiske online platforme Tmall og JD.com sidder i øjeblikket på mere end 80% af det kinesiske online tøjmarked. Forbrugerne søger mod platformene på grund af deres sans for logistik, bekvemhed og overblik. Derfor vil mange flere brands i højere grad samarbejde med online platforme og vokse på dem.

6. M-commerce bliver større
Forbrugerne vil i højere grad bruge mobiler til at lede efter inspiration, undersøge produkter og sammenligne priser. I øjeblikket bruger de i gennemsnit seks timer om ugen på at kigge efter modevarer på mobilen. Derudover vil forbrugerne også handle mere på mobilen i takt med, at nye apps og nemmere betalingsløsninger vinder frem. Derfor vil vi også se modevirksomheder tilpasse sig de mobile betalingsløsninger såsom Apple Pay og det kinesiske Alipay. I Kina sker over 80% af onlineshopping allerede på mobilen.

7. Kunstig Intelligens dukker op i værdikæden
Førende innovatører vil afsløre mulighederne for at bruge kunstig intelligens på tværs af alle dele af værdikæden. Det vil blandt andet være inden for markedsføring, trendforudsigelser, planlægning af designs, produktudvikling og automatiseret produktion og levering. For eksempel er Amazon på kanten til at have udviklet den første kunstigt intelligente designer, som ved brug af algoritmer analyserer billeder af populære styles for at udvikle helt nye. 

8. Bæredygtighed integreres
Forbrugerne går i højere grad op i bæredygtighed, som derfor vil blive en integreret del af alle aspekter i værdikæden. Der bliver blandt andet sat fokus på bæredygtighed helt fra fiberstadiet. Modern Meadow gror lædervarer i laboratorier, og North Face har samarbejdet med Spiber, som laver materialer ud af gensplejset edderkoppesilke. Derudover vil flere brands som H&M og Zara indsamle og genanvende gammelt tøj. 

9. Discount-butikker vokser
Discount-koncepter såsom outlets og butikker, der tilbyder varer til en meget lavere pris, vil vokse, fordi forbrugerne fortsat søger lavere priser og ”skattejagtsoplevelsen”. Det amerikanske Tanger Factory Outlets har vokset 10% årligt siden 2010. Amerikanske stormagasiner såsom Neiman Marcus, Nordstrom og Saks Fifth Avenue har lanceret deres egne outlet-koncepter. Og mellem 2003 og 2017 er antallet af outlet-butikker i Europa blevet mere end fordoblet – hvilket tyder på, at der er en bevægelse på vej væk fra at købe varer til fuld pris. 

10. Start-up tankegang
”Innovate or die” er et meget sigende mantra for den kommende tid, hvor det bliver nødvendigt at tænke i nye baner på grund af ny teknologi og innovation. Derfor vil modevirksomheder finde inspiration, nye måder at tænke på, samarbejder og nye medarbejdere udenfor modebranchen i start-ups og teknologivirksomheder. Eksempelvis har Barneys New York ansat en tidligere Facebook Chief Information Officer, og H&M samarbejder med Google for at få indsigt i data til skræddersyede designs.

Læs hele rapporten her
"