Menu

3D Virtual Prototyping sparer branchen for dyre prototyper

Tiden er ikke længere til utallige prototyper, der sendes på tværs af kontinenterne. Med 3D Virtual Prototyping kan virksomheder i realtid visualisere styles og dermed spare tid, penge og ikke mindst planetens ressourcer.

Foto: Magnus Jølnæs Jacobsen
Foto: Magnus Jølnæs Jacobsen

19. september 2019

Branchens traditionelle proces fra idé til færdigt produkt kan være både langsommelig, dyr og resulterer ofte i materialespild. Men nu ser det ud til, at branchen fremover kan hente hjælp fra en teknologi, som vi allerede kender fra computerspillenes verden. Med 3D Virtual Prototyping (3D VP) er det muligt at lave en 3D model af din style og se den fra alle vinkler, inden den bliver syet op. På den måde kan din virksomhed altså nedbringe antallet af fysiske prototyper, der både er dårlige for pengepungen og miljøet.

At implementere en teknologi som 3D VP kræver selvfølgelig, at kompetencerne er til stede i virksomheden. Derfor har KEA lavet en workshop for modebranchen, hvor deltagerne bliver introduceret for 3D VP-programmet CLO 3D. Initiativtagerne bag workshoppen, Lotte Jørgsholm Nerup og Berit Konstante Nissen fra KEA, har brugt det sidste år på at undersøge branchens behov og ikke mindst, hvordan et program som CLO 3D i praksis fungerer ude i virksomhederne. Deres hårde arbejde er kulmineret i en netop overstået pilotworkshop, og DM&T var med på workshoppens tredje og sidste dag for at høre nærmere om, hvordan og hvor i værdikæden 3D VP kommer til at spille en rolle.

Se dit design tage form i realtid

CLO 3D er et intuitivt 3D-program, der gør det muligt at skabe virkelighedstro renderinger af dit design. Programmet er særligt interessant for konstruktører og tekniske designere, da du parallelt med 3D visualiseringen kan arbejde med mønsteret i 2D. Det er bl.a. muligt at teste forskellige materialer og dermed se, hvordan fx silke fremfor hør falder i dit design. Derudover har CLO 3D en indbygget funktion, der fortæller, hvis et design strammer uhensigtsmæssige steder, så du kan sikre den bedste pasform til alle kropstyper. Læg dertil muligheden for at tilføje samtlige colourways af et design samt at ændre lyssætningen på din avatar. Her er altså tale om et program, der kan tilpasses og implementeres i flere led af værdikæden lige fra idé over prototyper til produktion og salg. Workshoppens deltagere var da også begejstret for CLO 3D’s funktioner.

”Der er meget mere dybde i et design, og du kan teste nogle idéer, som du ikke kan se på en flad tegning. CLO er meget mere levende at arbejde med. For mig handler det om at kunne visualisere og formidle mine idéer, og det er jo noget af det vigtigste som designer,” fortæller Simone Bakke, Junior Designer hos hummel og understreger, at hummel ser et enormt potentiale i 3D VP, når det kommer til at starte nye leverandørsamarbejder.

Særligt muligheden for hurtigt at teste et design og dermed nedbringe antallet af prototyper bliver fremhævet af samtlige af workshoppens deltagere.

”Hos InWear laver vi mønstre på alt undtagen strik. Så et program som CLO gør, at vi bedre kan visualisere et design i et tidligere stadie i stedet for at antage, hvordan det endelige produkt kommer til at se ud. Det kan altså bruges til nyudvikling og til at prøve lidt flere ting af,” fortæller Lone Werup Nielsen, der er Patternmaker hos InWear, og tilføjer:

”Hvis man skal lave mere end én prototype, kan det jo ofte være svært at få salgsprøver hjem til tiden. Måske kunne man derfor helt undvære en sekundær prototype med et program som CLO.”

Branchens villighed bliver afgørende

Man kan måske undre sig over, hvorfor branchen ikke allerede har implementeret 3D VP, men ifølge Lotte Jørgsholm Nerup, skyldes det simpelthen, at teknologien ikke har været tilfredsstillende før nu.

”Det er først i løbet af de sidste halvandet til to år, at teknologien er blevet hurtig nok. 3D VP-programmer har jo eksisteret i mange år, men for ti år siden kunne du nå at hente børn og lave aftensmad, før din computer havde renderet et design. I dag tager det et sted mellem et par minutter til et kvarter,” fortæller Lotte Jørgsholm Nerup og tilføjer, at branchens villighed eller mangel på samme til at adoptere nye programmer og processer også spiller en afgørende rolle:

”Da man i sin tid skulle til at arbejde med Illustrator, var der også mange, der tænkte, ”hvorfor skal vi nu det?”. Men jeg kunne sagtens forestille mig, at 3D VP kommer til at ændre nogle processer ligesom Illustrator gjorde for tyve år siden.”

Lotte Jørgsholm Nerup understreger, at 3D VP skal ses som en tilføjelse til nuværende processer snarere end en fuldkommen erstatning. Men i takt med, at kommende årgange af konstruktører og designere uddannes og bliver hjemmevante i teknologien, er det nok meget sandsynligt, at 3D VP en dag bliver normen i branchen.

Kom med, når KEA afholder næste workshop i 3D Virtual Prototyping.
"