Menu

Børnetøjsbrand dropper faste kollektioner og sadler om

Der skal være plads til en mere legesyg tilgang, og derfor lægger UBANG nu kursen om. Det betyder et farvel til de faste halvårlige kollektioner, som bliver afløst af en mere legende, projektorienteret tilgang til det at udvikle børnetøj.

UBANG satser på mere utraditionelle kolektioner, eksempelvis en mini-kollektion opbygget omkring elefanter.
UBANG satser på mere utraditionelle kolektioner, eksempelvis en mini-kollektion opbygget omkring elefanter.

16. august 2018 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Børnetøjsbrandet UBANG er kommet til en skillevej. Netop nu leverer brandet AW18 kollektionen ud til en række kunder i ind- og udland, men det er sidste gang, det kommer til at forløbe på den måde. Fremover vil UBANG lægge en ny kurs med fokus på leg og bæredygtighed:

”UBANG-universet består – i en form, som giver endnu mere plads til leg og latter, også hos designeren selv. Samtidig er nye samarbejder og ressourcebevidste designprojekter på vej”, lyder det fra grundlægger Ulla Bang Jørgensen, som startede UBANG for 12 år siden. Hun fortsætter:

”Alle vores engroskunder, ikke mindst på vores store tyske marked, modtager netop nu UBANG Winter Autumn 2018. Dén kollektion har vores kunder taget særdeles godt imod, så vi stopper, også økonomisk set på toppen, når det efter sommeren er slut med rutinen: udvikling, produktion og levering af to store årlige kollektioner. Det er nemlig tid til en kursomlægning.”

Da den 49-årige designer har siden 2006 drevet UBANG med fokus på at fremme børns fantasi via design. Derfor har tøjet ofte indeholdt små elementer, der stimulerer leg eksempelvis i form af en tøjmus i lommen på en kjole med katteapplikation.

”Da jeg etablerede UBANG, var børnetøj med indbygget leg ganske usædvanligt, men i dag er leg heldigvis mange steder blevet en attraktiv del af fashion til børn”, siger Ulla Bang Jørgensen.

Hun føler, at tiden nu er moden til et mere legesygt arbejdsliv, hvor der er mindre fast produktionsrutine, flere pop-up projekter og nye samarbejder. Men bare fordi Ulla Bang Jørgensen nu dropper den traditionelle kollektionsstruktur, er det ikke ensbetydende med, at der ikke nyt på trapperne.

”Verden har stadig brug for leg og latter, ressourcebevidsthed og for det nærvær, som UBANGs design også skaber mulighed for. De kvaliteter vil jeg fortsat dyrke i det nye UBANG. De første lanceringer bliver derfor for eksempel et projekt til fordel for Røde Kors Danmark; en ny t-shirt med det altid vigtige budskab ’PEACE’,” siger Ulla Bang Jørgensen, som fortæller, at t-shirten allerede nu er til salg i brandets egen webshop og på rodekors.dk.

Et andet forestående projekt er en lille kollektion dedikeret til elefanter. UBANGs designklasssiker Elefantblusen, hvor ærmerne er udformet som snabler, bliver omdrejningspunktet for denne kollektion.

Den rutinerede børnetøjsdesigner har ingen kvaler med at lægge kursen om.

”Fremover skal det nye UBANG have fokus på, at design er mere end klæder – og at godt design, som også er ressourcebevidst trækker verden i den rigtige retning. Så jeg glæder mig. Også til nye, indtil videre ukendte samarbejder. Til at bruge mine erfaringer med tredimensionelt design og bæredygtig produktion på nye måder,” siger Ulla Bang Jørgensen.

I samme ombæring afslører hun også, at UBANG i løbet af efteråret åbner sin første butik i København K. 

UBANG lancerer Peace-t-shirten i samarbejde med Dansk Røde Kors.
UBANG lancerer Peace-t-shirten i samarbejde med Dansk Røde Kors.
"