Menu

Burberry stopper destruktion af tøj øjeblikkeligt

Det britiske luksusmodehus Burberry har netop meddelt, at de stopper med at destruere produkter, der ikke kan sælges. Det sker efter massiv kritik af modehusets hidtidige praksis. Samtidig stopper man brugen af pels.

Foto: Cullan Smith on Unsplash
Foto: Cullan Smith on Unsplash

06. september 2018 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Burberry blev mødt med heftig kritik, da det tidligere på året kom frem, at modehuset over femårig periode havde afbrændt tøj, accessories og parfume for mere end 90 mio. britiske pund. Nu tager Burberry så konsekvensen og forbyder den praksis med øjeblikkelig virkning. Det oplyser modehuset selv i en pressemeddelelse.

”Vi genanvender, reparerer, donerer eller genbruger allerede produkter, der ikke er salgbare, og vi vil fortsat udvide disse initiativer,” skriver Burberry endvidere.

Sidste år lancerede Burberry en femårs bæredygtighedsdagsorden, og den nye holdning til destruktion bygger på en række mål, fastsat i den forbindelse. I maj måned meldte Burberry sig også under fanerne i Make Fashion Circular Initiativet, som Ellen McArthur Foundation står bag, ligesom Burberry har iværksat en række bæredygtige initiativer, som blandt andet knytter sig til at frembringe mere bæredygtige materialer, som kan benyttes i kollektionerne.

”Moderne luksus betyder at være socialt og miljømæssigt ansvarlig. Det er en kerneholdning i Burberry og afgørende for vores langsigtede succes. Vi er dedikeret til at bruge den samme kreativitet i alle dele af Burberry, som vi gør i vores produkter,” siger CEO i Burberry, Marco Gobbetti.

Afbrænding af tøj har været genstand for stigende interesse de senere år. I Danmark har Operation X på TV2 tidligere haft emnet på dagsordenen, mens Politiken i sidste måned også satte fokus på emnet som en del af en større diskussion om, hvordan tøjforbruget påvirker klimaet.

Men Burberry lader sig ikke begrænse til dette ene initiativ. I samme ombæring meddeler modehuset, at det er slut med at benytte ægte pels – en anden af branchens varme kartofler for tiden. Der vil ikke være pels at finde i chefdesigner Riccardo Tiscis debutkollektion, som fremvises senere på måneden, ligesom Burberry vil udfase eksisterende produkter af ægte pels. Dermed føjer Burberry sit navn til listen over store modehuse, der dropper pels. En liste som i løbet af det seneste år har fået tilføjet navne som Gucci, Versace og Michael Kors. 

"