Menu

Coronavirus kan også få indflydelse på mode- og tekstilbranchen

Danske virksomheder, der får produceret i Kina, kan ende med forsinkede leverancer som en konsekvens af forlængede lukninger af fabrikker og påvirkningen af landets infrastruktur.

Foto: Macau Photo Agency on Unsplash
Foto: Macau Photo Agency on Unsplash

04. februar 2020 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Kina er fortsat det største produktionsland for den danske modebranche. Derfor er der også risiko for, at danske virksomheder kan blive ramt af de forholdsregler, de kinesiske myndigheder har taget i forsøgene på at bremse coronavirussets spredning.

Virusudbruddet kom midt i fejringen af det kinesiske nytår, hvor produktionen i landet ligger stille, da Kinas indbyggere holder ferie i denne periode. For at begrænse spredningen er ferieperioden blevet forlænget ad flere omgange. I de fleste provinser forventes kontorerne at genåbne den 10. februar, lyder det fra DSV, som løbende opdaterer om situationen på deres hjemmeside.

Flere af de største fragt- og logistikvirksomheder i Danmark følger udviklingen tæt, og Mærsk har allerede været nødsaget til at aflyse flere sejladser til og fra Kina. Også flytrafikken er påvirket, navnlig med de mange aflysninger af passagerfly, som også medbringer fragt. DSV skriver, at selskaber med dedikerede fragtfly i øjeblikket revurderer deres afgange. Flere togafgange inden for Kinas grænser er aflyst, og flere forventes at blive det, hvilket efter alt at dømme kommer til at få betydning for kapaciteten, når landet genåbner.

De efterhånden omfattende indgreb kan ende med at resultere i forsinkede leveringer, og det kan medføre økonomiske konsekvenser. Situationen udvikler sig dag for dag, og DM&T anbefaler, at man orienterer sig løbende og har en tæt dialog med sine leverandører. Du kan med fordel holde dig underrettet hos din speditør, som også kan hjælpe med at pege på alternative fragtmuligheder.

Læs mere hos DSV eller hos Mærsk. Begge opdaterer løbende deres hjemmesider med seneste nyt.

"