Menu

CSR får mere fremtrædende rolle i Bestseller

Den danske modemastodont Bestseller præsenterer i en ny CSR-strategi en række initiativer, der skal være med til at sikre, at Bestseller agerer mere bæredygtigt, klimavenligt og socialt ansvarligt.

Foto: Bestseller
Foto: Bestseller

12. december 2018 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Danmarks med afstand største modevirksomhed, Bestseller, har netop præsenteret sin CSR-strategi. Den skal bidrage til en mere bæredygtig virkelighed, som står mål med de udfordringer både branchen og verdenssamfundet står over for. Strategien har fået navnet Fashion FWD, og den skal bidrage til at gøre Bestseller så bæredygtig som muligt, som Bestseller selv formulerer det.

Bæredygtighed får stadigt større betydning i branchen, og det gælder også i Bestseller, som nu vil udnytte deres position til at skabe en positiv omvæltning. Det giver nemlig mening på flere parametre, hvis man spørger Bestsellere-ejer Anders Holch Povlsen:

”Bæredygtighed og business går hånd i hånd. Ved at bygge på de gode fremskridt, vi har opnået hidtil, skal vi nu videre til næste niveau, således at det at operere bæredygtigt hele vejen gennem værdikæden bliver naturligt for os,” siger han.

For at sikre dette forklarer han, at Bestseller skal udnytte de styrker, der allerede ligger i virksomheden; agiliteten og evnen til at reagere på trends kommer således til at spille en nøglerolle i at sætte hastigheden op på den bæredygtige omstilling.

En række mål får effekt på hele værdikæden

Fashion FWD-strategien skal sikre, at Bestseller lever op til de øgede forventninger, forbrugerne og samfundet, stiller til modevirksomheder. Og strategien får indflydelse på hele den måde, Bestseller driver forretning på.

”Ved kontinuerligt at optimere vores værdikæde på sociale og miljømæssige forhold, at sætte videnskabeligt baserede mål om udledning af drivhusgas så vi kan agere inden for vores planets begrænsninger og ved at investere i nye innovationer på tværs af modens livscyklus kan vi forbedre vores forretning og branche betragteligt,” siger Anders Holch Povlsen.

Bestseller har fastsat en række mål med kortere og længere sigte. Alle mål skal dog være indfriet senest i 2025, og målene spænder over en række forhold som energi, design, materialer, arbejdstagerforhold og forbrugerforhold. Det betyder blandt andet, at Bestseller vil arbejde mere cirkulært, nedbringe energiforbruget globalt og iværksætte en række initiativer hos modegigantens leverandører.

Du kan finde et overblik over målene i Bestsellers Fashion FWD-strategi her.   

Bestseller har som en del af den nye CSR-strategi også etableret investeringsplatformen Invest FWD, som skal investere i initiativer, der kan bidrage til den bæredygtige omstilling. Man har allerede investeret i vikrosmheden pond, som arbejder med genanvendelige biologisk baserede alternativer til polyester. Derudover har man tilsluttet sig Fashion For Good, en organisation der arbejder for at fremme bæredygtige løsninger.


"