Menu

Dansk online site for luksus secondhand opkøbt af tysk gigant

Der er markant vækst i handlen med secondhand, og forretningsmodellen tiltrækker stigende interesse. Det understreger en ny handel, hvor den tyske online-gigant Rebelle, som er et af Europas førende sites for luksus secondhand, overtager danske The 2nd Edit.

Foto: Rebelle
Foto: Rebelle

31. maj 2018 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Der var en engang, hvor secondhand mest af alt lugtede af mølkugler og obskure butikker med gammelt tøj og udslidte sko fra gulv til loft. Den tid er så afgjort forbi, og i dag har forbrugeren et utal af muligheder for at købe seconhand, genbrug eller pre-owned. Flere og flere virksomheder skaber levedygtige forretningsmodeller baseret på secondhand, og en af dem, der har gjort det med succes, er The 2nd Edit. I løbet af et par år, har onlineplatformen positioneret som en af de mest fremtrædende aktører på det skandinaviske marked for luksus secondhand. Det har fået tyske Rebelle til at finde tegnebogen frem og overtage The 2nd Edit. Rebelle betegnes som en af Europas førende online-portaler, når et handler om luksus secondhand.  

Influencers og en bæredygtig dagsorden

The 2nd edit blev skabt med ønsket om at skabe en online-platform for det, de selv kalder pre-loved luksusprodukter. Og det har været vigtigt for grundlæggerne at opbygge en platform, som ikke stod tilbage for de platforme, der sælger nye produkter.

”Vi sælger dyre luksusprodukter – og det er også den oplevelse vi ønsker at give videre” siger CEO i The 2nd Edit, Christian Damsgaard Tost.

Til at profilere platformen har The 2nd Edit været meget bevidste om at benytte influencers. Det har gjort det muligt for forbrugerne at købe tøj, sko og tasker, som tidligere har haft hjemme i garderobernes hos blandt andet Caroline Fleming, Jeanette Madsen, Cecilie Haugaard og Szhirley, hvilket ifølge folkene bag The 2nd Edit har været med til at skabe opmærksomhed om platformen.

Platformen havde oprindeligt udelukkende et kommercielt sigte, men folkene bag er sidenhen blevet bevidste om den miljømæssige fordel i konceptet, hvorfor de gerne vil være bannerførere i en mere bæredygtig omstilling.

”Vi kan se, hvordan brugt tøj hver dag får nye glade ejere, og dermed også et helt nyt liv og det giver god mening i en branche der er præget af brug-og-smid-ud kulturen” siger CEO Christian Damsgaard Tost.

En nylig undersøgelse fra den amerikanske secondhand-platform thredUP angiver, at markedet for brugte varer i USA alene udgør USD 20 mia., hvoraf tøj, sko og accessories tegner sig for 49 %. I samme rapport kan man læse, at resale-markedet forventes at stige til USD 41 mia. i 2022.

"