Menu

Dansk vinder af Designers' Nest

Den nordiske designkonkurrence fandt tirsdag sin vinder, og her løb Marie Sloth Rousing fra KADK med hæder, ære og 50.000 kr. Designers’ Nests nye format møder samtidig kritik.

Marie Sloth Rousing vandt Designers' Nest i august 2018. Foto: Copenhagen Fashion Week
Marie Sloth Rousing vandt Designers' Nest i august 2018. Foto: Copenhagen Fashion Week

07. august 2018 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Designers Nest’ er et tilbagevendende indslag under modeugen. Her dyster designstuderende fra de nordiske lande om 50.000 kr. og den hæder, der følger med prisen. Seks nordiske designskoler var repræsenteret, og hver af de afgangsstuderende fremviste tre sæt for et dommerpanel bestående af internationale modenavne, blandt andre Ida Petersson, som er Senior Womenswear Buying Director hos Browns Fashion.

Det blev danske Marie Sloth Rousing fra KADK, der løb med førstepræmien for sine kreationer.

“Marie Sloth Rousing udfordrer vores forventninger til tøj og dets evne til at transformere sig. Med en yderst innovativ og konceptuel tilgang forvandler hun hverdagens objekter, som en paraply, rullegardiner og refleksbånd, til stærke koncepter med øje for både image, ansvarlighed og humoristisk sans. Det udfordrer tøjets normer og transcenderer installationskunst og mode. Godt gået!” lød begrundelsen fra Ane Lynge-Jorlén, kreativ chef for Designers' Nest, på vegne af hele juryen.

På andenpladsen kom Stina Randestad fra The Swedish School of Textiles (Textilhögskolan) i Borås, mens danske Kristine Sehested Blad fra KADK løb med tredjepladsen. En meget fornem høst for KADK

Nyt format medfører kritik

Designers’ Nest har fra denne sæson ændret format, hvilket betyder, at det eksempelvis kun er studerende på kandidatniveau, der kan deltage.

”Den største forandring ved Designers’ Nest er et højere kreativt niveau, internationalt udsyn og en mere langsigtet strategi. Det sker gennem at fokusere konkurrencen primært på MA-studerende, som har studeret i fem år og derfor har et højere håndværks- og formgivningsmæssigt og kreativt niveau. Vi arbejder os også hen imod at tilføre en udstillingsdimension og skabe et mere målrettet internationalt netværk for deltagerne,” sagde Ane Lynge Jorlén, nyudnævnt kreativ chef for Designers’ Nest, i juni til Fashion Forum.

Beslutningen om at indskrænke antallet af designskoler, hvilket er konsekvensen af udelukkende at fokusere på kandidatstuderende, er også blevet mødt med stærk kritik. I et LinkedIn-indlæg skriver uddannelses- og forskningschef på VIA Design & Business, René Foli blandt andet:

Jeg syntes, det er en enorm uhensigtsmæssig beslutning, der læner sig op ad en gedigen gang uddannelsessnobberi. Burde vi som kreativ branche netop ikke bakke op om, at talent, kreativitet, entreprenørskab mm. ikke kan sættes ind i et kompetencehierarki, men ofte forløses og blomstrer når det sættes fri af formelle rammer? Jeg underkender ikke, at uddannelse er vigtig; det ville være mærkeligt, hvis jeg som uddannelses- og forskningschef stod for den holdning. Men jeg anfægter, at man med denne beslutning underprioriterer talentet på bekostning af uddannelsesmæssige formalia.”

Han understreger, at VIA Design & Business er den uddannelsesinstitution, der uddanner flest dimittender til den danske mode- og livsstilsbranche, men altså ”kun” på bachelorniveau.

René Foli foreslår i stedet, at man omdanner Designers’ Nest til en kurateret konkurrence, hvor udvælgelsen er baseret på de studerendes arbejde og ikke deres eksamensbevis. 

"