Menu

Danske modebrands benytter egne webshops til at udvide brand-fortælling

Selvom den største vækst sker i tredjepartswebshops, kommer de alligevel til kort, når det handler om branding. Derfor investerer flere danske brands i at udbygge deres egne webshops, og blandt dem finder man Second Female og Rabens Saloner, som gerne vil invitere forbrugerne i det rette univers.

Foto: Rabens Saloner
Foto: Rabens Saloner

12. september 2019 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Internethandlen spiller en stadigt større rolle i salget af mode. Tal fra FDIH viser, at 21 % af alle handler med tøj og sko foregår online. Mange moebrands satser på de store multibrand-platforme, og Dansk Mode & Textils seneste rundspørge blandt medlemmerne viser, at det er her de henter den store vækst. De virksomheder, der henter den største del af deres omsætning via tredjepartswebshops fortæller, at disse webshops tegner sig for 60 % af den samlede omsætning.

Det bliver straks langt sværere, når det handler om virksomhedernes egne webshops.

”Vores undersøgelser viser, at det er en beskeden del af omsætningen, der genereres via brandwebshops. Typisk er det kun meget nicheprægede brands eller brands der fra starten har haft et strategisk fokus på egen webshop, som henter store dele af omsætningen her,” siger Michael Hillmose, international chef og analyseansvarlig i Dansk Mode & Textil.

Monobrand-webshop kan skabe universer

Og selvom der er mange gode argumenter for multibrand-platforme, har de også deres begrænsninger. Særligt når det kommer til branding og muligheden for at invitere forbrugerne ind i et brandet univers, kommer de til kort. Her får man nogle helt andre muligheder med en monobrand-webshop, og det ligger også til grund for Second Females beslutning om at lancere en ny webshop.

Second Female har lanceret et nyt website, som inviterer forbrugerne ind i brandets univers.

”Vi har længe haft lyst til at kunne vise et helstøbt Second Female univers, hvor man udover at kunne shoppe fra vores fine kollektioner, kan finde inspiration - og opleve de digitale kampagner, som hidtil kun har kunne udfolde sig på vores sociale medieplatforme,” siger CEO Lars Andresen.

Second Female har ingen flagskibsbutikker, så derfor bliver den nylancerede webshop en vigtig del af den samlede brand-fortælling.

Også hos Rabens Saloner har man netop lanceret en ny webshop. Den kommer i samme ombæring som offentliggørelsen af en ny visuel identitet skabt af LA Graphic.

Webuniverset er en udvidelse af de to fysiske monobrandbutikker med henholdsvis mode og interiør, som Rabens Saloner allerede driver, forklarer brandets kreative direktør Birgitte Raben. Det nye webunivers byder blandt andet på behind the scenes-indhold og åbner dørene til Birgitte Rabens personlige univers.

"Vi er utroligt stolte af at kunne præsentere vores nye webshop og visuelle udtryk. Resultatet understreger Rabens Saloners univers og skaber en international platform. Vi glæder os til at byde kvinder over hele verden velkommen og inspirere dem," siger Birgitte Raben om satsningen. 

Vil du vide mere om, hvordan modebranchen skal afsætte sine varer i fremtiden, kan du glæde dig til årets TOPMØDE den 30. oktober. I en paneldiskussion sætter danske e-commerce-, brand- og retail-profiler fokus på muligheder og trusler i både fremtidens og nutidens afsætning. Derudover sætter McKinseys førende ekspert i modebranchen Achim Berg også spot på emnet, ligesom CEO i Bestseller Retail Europe Finn Poulsen giver sit syn på både den fysiske og digitale handel. Læs mere og køb billet her.
"