Menu

Detailhandlere skimter lyset for enden af coronakrisen

Coronakrisen har krævet ofre i modebranchen. Det vil den også fortsat gøre. Alligevel begynder der at blæse mildere vinde i dele af branchen. Holly Golightly og Mads Nørgaard har igen kunder i butikken, og selv om intet er, som det var engang, så er de sikre på, at det bliver godt igen. Faktisk er det allerede blevet bedre

Mads Nørgaard & Bibi Husted Werner - Fotos: Mads Nørgaard & Holly Golightly
Mads Nørgaard & Bibi Husted Werner - Fotos: Mads Nørgaard & Holly Golightly

11. maj 2020 Af Anders Kristiansen , ask@dmogt.dk

Der er lys for enden af tunnelen.

Også den mørke tunnel, der efter coronakrisens indtræffe sænkede sig over den del af detailhandlen, der ikke sælger de mest basale dagligvarer.

Heriblandt modebranchen.

Kunderne forsvandt fra gader og stræder. Mange butikker tog konsekvensen heraf. ”Lukket”-skilte prydede butikkernes hoveddøre.

Nu er de blevet erstattet af formanende skilte med et maksimalt antal personer ad gangen, håndspritdispensere samt henstillinger til at holde god afstand til andre handlende og personale.

Men der er åbent.

”Det betyder noget bare at komme i gang”

Én af de butikker, der for nylig har åbnet dørene for kunderne igen efter en frivillig nedlukning, er Mads Nørgaards butik på Strøget. 

- Det er anderledes end før. Vi kan have 20 mennesker i butikken ad gangen og må lukke folk ind i hold. Vi spritter af, holder afstand, har plastik ved kassen, som vi i øjeblikket kun har én af, og man kan kun komme ind ad én dør. Det er ikke nemt, men det betyder også noget bare at komme i gang igen, siger Mads Nørgaard, der ejer modehuset Nørgaard.

En lille kilometer derfra ligger butikken Holly Golightly, der forhandler luksustøj og -accessories til kvinder. Her har døren været åben igennem hele krisen.

Og så alligevel.

- Vi låser kun døren op, når kunderne banker på. Sådan skaber vi den sikreste oplevelse for både kunderne og vores personale. Omvendt har vi på intet tidspunkt holdt lukket under krisen, forklarer Bibi Husted Werner, der ejer Holly Golightly.

Holly Golightlys butik på Borgergade i København - Foto: Holly Golightly
Holly Golightlys butik på Borgergade i København - Foto: Holly Golightly

Alligevel er hun glad for, at der er kommet en smule mere aktivitet i gaderne, og det synes hun, at kunderne også lader til at værdsætte.

- Vi har haft færre kunder, end vi plejer, men der har ikke været dage, hvor vi ingen kunder har haft. De kunder, der er kommet, har omvendt været på en helt bestemt mission, hvilket har gjort det enormt effektivt at drive forretning den seneste tid. Samtidig er det skønt, at folk opdager, hvor meget det betyder for dem at kunne besøge en fysisk butik og få inspiration, siger Bibi Husted Werner.

Krisen har også bragt positive ting med sig

En krise har ikke sit navn for sjov. Der er som regel intet positivt ved den. Men vi kan alle lære nye ting af at blive sat i uvante positioner.

Det gør sig også gældende for de to retailers.

- Vi har selvfølgelig været udfordret, fordi trafikken har været så anderledes. Det har dog givet os fred og ro til at servicere vores kunder, og det har også frigjort tid til at forbedre vores webshop, hvor trafikken er steget. Når presset vokser, så gør kreativiteten det samme, og vi kan mærke, at vi har fået mulighed for at gentænke og optimere. Vi er for eksempel mere opmærksomme på vores varelager, skarpere på, hvad vi skal beholde. Alting bliver lige lidt skarpere, og det er en af de gode ting ved krisen, siger Bibi Husted Werner.

Hun spår også allerede nu, at coronakrisen kommer til at ændre på måden, hun driver sin forretning. Både nu og på længere sigt.

- Det har selvfølgelig også været en lidt angstprovokerende tid, men den kaster også muligheder af sig, som man måske aldrig før har haft. Jeg tror i høj grad, krisen bliver en øjenåbner i forhold til, hvor mange rejsedage der egentlig er nødvendige. Jeg kommer til at skære gevaldigt ned i mine, for meget kan altså klares uden at rejse efter det.

Mads Nørgaard genkender billedet, Bibi Husted Werner tegner.

- Alle er jo forbløffede over, hvad man kan klare via et FaceTime-møde. Jeg tror stadig, at der er ting, vi vil foretrække at tage ansigt til ansigt i fremtiden, men krisen har åbnet op for nye muligheder.

Han mener dog også, at krisen kan betyde, at de fysiske butikker mødes med højere krav fra kunderne.

- Krisen har også vist folk, at det, vores branche sælger, er noget, ingen reelt set mangler. Ikke at det er ensbetydende med, at det ikke er noget, folk savner, for det kan vi mærke, at de gør. Der er stadig noget særligt over at komme ned i en butik, blive inspireret, overrasket og begejstret over et produkts kvaliteter.

Mads Nørgaards ikoniske butik på Strøget - Fotos: Mads Nørgaard
Mads Nørgaards ikoniske butik på Strøget - Fotos: Mads Nørgaard

Kan det løbe rundt?

Flere butikker åbner op i øjeblikket. Spørgsmålet er dog, om det er en god forretning, når der stadig er begrænsninger på antallet af tilladte kunder i butikken samt færre kunder i gadebilledet helt generelt. 

På Strøget går det faktisk udmærket. Bedre end forventet, som Mads Nørgaard formulerer det.

- Vi regner ikke med at tjene penge fra første dag, men overordnet set er der lys for enden af tunnelen. Der er interesse fra kunderne, og vi har måtte kalde flere medarbejdere ind for at åbne vores børnetøjsbutik. Hvornår vi så kan komme tilbage til åbne døre og det antal mennesker i butikken, vi gerne vil have, det må tiden vise. Omsætningsmæssigt er det OK lige nu, ikke godt, men bedre end vi frygtede, og det er vigtigt.

- Det afhænger også af, hvad man sælger. Vi forhandler en blanding af dyre og billige varer. Når vi sælger hårspænder til 25 kroner, så kan man hurtigt regne ud, at vi skal sælge en del af dem, for at det batter. Vi sælger heldigvis også dyrere ting, men vi er afhængige af et vist kundeflow. Det tager vi som en ekstra udfordring. Og så er en epidemi jo meget demokratisk. Alle er ramt, så det er jo fair for alle, siger Mads Nørgaard.

I Borgergade er varerne dyrere, og marts måned bød på 35 procent nedgang i omsætningen.

 Derfor var der heller ikke andet at gøre end at knokle på. Det hårde arbejde ikke er stoppet, blot fordi en del af kunderne er blevet hjemme.

- De seneste uger er trafikken steget, kunderne kommer, folk tør bedre gå ud, og de vil gerne støtte butikkerne. Mens alle har været hjemme, har vi gjort alt, vi kan, for at holde hjulene i gang. Vi har kørt varer ud til folk og hængt dem på deres dørhåndtag, det har jeg også selv, vi har lavet virtuelle ”shopping sessions” med kunder via FaceTime og lignende. Derfor er det også vigtigt at vise dem, at vi stadig er her fysisk, siger Bibi Husted Werner.  

Holly Golightlys butik på Borgergade i København - Foto: Holly Golightly
Holly Golightlys butik på Borgergade i København - Foto: Holly Golightly

Krisen kommer til at fremme bæredygtigheden

Måske bliver der også andre ting, det er vigtigt at vise kunderne, at man har styr på, når vi når på den anden side af krisen, og en mere normal hverdag igen gør sit indtog. 

Hvis man altså kan tale om normalitet, som Bibi Husted Werner har sin tvivl om.

- Jeg tror ikke, der er noget, der bliver normalt igen. Ikke på den måde, som ting var normale før. Desværre, vil nogen mene, men sådan tror jeg bare, det er. Men der er ingen, der siger, at det er skidt, siger hun og uddyber:

- Vi kommer som butik til at købe mere forsigtigt og målrettet ind. Lageret bliver minimeret, og vores varer skal fremover også fungere på vores webshop. Det er måske slet ikke så dårligt. Hvis du ikke har spist kage i to år, så sætter du mere pris på det, når du får det. Der er noget charmerende over, at folk kommer i tanke om at værdsætte de ting, vi har. Især også for miljøets skyld.

Hos Mads Nørgaard er der heller ingen tvivl om, at krisen kommer til at fremskynde den bæredygtige omstilling.

- Vi har ingen tal på, hvorvidt krisen har påvirket kunderne til at købe mere bæredygtigt endnu, men det er min opfattelse, at mange tænker på det. Det fylder mindst lige så meget nu som tidligere, og jeg tror, det bliver mere. Samtidig giver det stof til eftertanke, at hvis vi kan lave alting så hurtigt om, som vi gjorde, da krisen ramte, så kan vi jo gøre det samme med andre ting. Vi kan godt stoppe med at flyve så meget og alt det andet, vi ved, der skader planeten, siger Mads Nørgaard.

Hvorvidt folk så er villige til det, det kan vise sig at være en helt anden diskussion, mener han.

- Grøn omstilling bliver mere aktuel end nogensinde før, og mange vil derfor tænke mere bæredygtigt. Spørgsmålet er så, om folk rent faktisk efterlever det. Står du i vores butik og kigger på en lyserød t-shirt, så er det en todelt beslutning. Dit hjerte kan sige, at du vil have den, og så er det sådan. Din hjerne vil fortælle dig, at du ikke har brug for den, men hvilken del af dig får ret? Danskerne siger også altid, at de gerne vil betale for økologi i supermarkedet, men tallene fortæller ofte noget andet.

På Borgergade er der enighed at spore med kollegaen på Strøget.

- Bæredygtighed er mange ting. Vi tror på og er trygge ved de typer af varer, vi forhandler, for de har en længere holdbarhed end billigere tøj.

- Verden kommer til at ændre sig. Vi må gøre ting smartere, for vi skal have Co2-indekset meget længere ned. Hvis en reduktion på 70 procent er målet, så har vi langt endnu, for de sidste, jeg så, var at Co2-udledningen var faldet med syv procent under denne krise. Så vi har travlt med at begynde at slappe af, siger Bibi Husted Werner igennem telefonen.  

"