Menu

DM&T direktør opfordrer branchen til at deltage i TOPMØDE

”Vi har brug for, at branchen støtter op og samles,” lyder det fra DM&T’s adm. direktør, som i dette interview forklarer hvorfor, branchens virksomheder bør deltage i årets branchedag for livsstilsbranchen, TOPMØDE 2018.

Dansk Mode & Textils adm. direktør Thomas Klausen.
Dansk Mode & Textils adm. direktør Thomas Klausen.

04. september 2018 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Dansk Mode & Textils (DM&T) branchedag TOPMØDE 2018 finder sted den 10. oktober i København. Og selvom antallet af tilmeldinger allerede er højt, kommer DM&T’s adm. direktør nu med en klar udmelding til branchens virksomheder.

”Vi har brug for, at branchen støtter op og samles denne dag. TOPMØDE er en unik lejlighed til at vise, at vi er en samlet branche, og samtidig sætter vi en række emner, der er definerende for at få succes, på agendaen. Derfor vil jeg gerne opfordre alle virksomheder i branchen, særligt vores medlemmer naturligvis, til at deltage,” lyder det fra Thomas Klausen.

Hvorfor har DM&T overhovedet valgt at afholde dette arrangement? Der er jo talrige arrangementer, man kan gå til, hvis man vil inspireres og have ny viden…

”Ja, men der er ingen arrangementer, som henvender sig så specifikt til livsstilsvirksomhederne som TOPMØDE. Det er vigtigt, at få et branchespecifikt aspekt på udviklingen, og som organisation vil vi gerne sikre, at branchen er godt klædt på til at imødekomme fremtidens udfordringer. Vi lægger en masse ressourcer i at sammensætte en dag og et program, der tager afsæt i branchens behov, og de talere, vi har inviteret, taler direkte ind i branchen. Det er vigtigt, fordi udviklingen går så stærkt disse år.”

Hvad er det for en udvikling, branchen skal forholde sig til?

”Den teknologiske udvikling er en drivkraft for mange af de ændringer, vi ser på globalt plan. Men teknologien er ikke interessant i sig selv. Det handler om at se, hvordan den enkelte virksomhed kan udnytte de teknologiske muligheder til at skabe en værdikæde i balance. Det giver bl.a. nye muligheder i produktion, kommunikation og afsætning, men det stiller også krav til lederne. Programmet på TOPMØDE tager netop hånd om alle disse forhold.”

Årets tema er ”En værdikæde i balance. Hvad dækker det over?

”Balance er et nøgleord i fremtidssikringen af din virksomhed. Når udviklingen sker med så hastige skridt, er man nødt til både at kunne vælge fra og til. Det bliver endnu vigtigere at kunne fravælge det, der ikke skaber værdi, så man kan fokusere på kernen. Men det kræver viden om mulighederne og udviklingen. Ellers ender man med at træffe beslutninger i blinde. Det vil vi gerne afhjælpe med TOPMØDE.”

Kan man ikke bare drive sin forretning som hidtil?

”Jo, hvis det er begrundet i et strategisk valg, truffet på baggrund af viden og indsigt. Ellers er der en reel risiko for, at man bliver overhalet af internationale konkurrenter. Vi skal jo ikke blande os i, hvordan den enkelte virksomhed drives, men som organisation har vi en klar interesse i, at den danske livsstilsbranche bevarer og udbygger sin styrkeposition.”

Du nævnte tidligere, at det er vigtigt, at branchen samles. Hvorfor?

”Selvom vi i det samlede danske erhvervsliv spiller en væsentlig rolle, er vi jo i konstant stigende og globaliseret konkurrence. Jeg tror på, at vi som branche har stor gavn af at lære af hinanden, og TOPMØDE er en unik mulighed for at mødes, netværke og styrke sammenholdet i branchen. Det har vi alt for sjældent lejlighed til, og man skal ikke underkende den værdi, det skaber.”

Hvem kan man forvente at møde, hvis man deltager?

”Det er primært beslutningstagere fra branchen, der deltager. Direktører, økonomichefer, salgschefer, de retail-ansvarlige, produktions- og sourcing-ansvarlige, IT-chefer og lignende funktionschefer. Det spænder bredt, men vi har jo også som ambition at favne hele værdikæden i programmet, og det synes jeg, vi er lykkedes med.”

Er der ændringer i forhold til sidste års TOPMØDE?

”Vi havde en tilfredsscore på 97% sidste år. Men vi fik også en række input til forbedringer. Dem har vi lyttet til, så der bliver flere, længere pauser, hvor man kan netværke og diskutere dagens indlæg. Derudover er der større forskel på indlæggenes længde og format, og så er det jo en ny, fantastisk location på Terminalerne, som i sig selv er værd at glæde sig til. Og så har vi også forbedret catering, tilkørsel og parkeringsforhold.”

Hvad er dine forhåbninger til TOPMØDE?

”Jeg håber, at vi ender med at melde alt udsolgt. Vi har allerede mange tilmeldinger, men jeg kunne godt ønske mig, at endnu flere virksomheder, snart tilmelder sig. Vi gør ikke det her for at tjene penge eller for vores egen skyld. Vi gør det for at skabe en platform for viden, netværk og vækst til gavn for branchen. Hvis deltagerne har oplevet det på dagen, er jeg ovenud tilfreds.” 

Se det samlede program og køb din billet her.

"