Menu

DM&T-formand sætter fokus på branchens genopretning efter Covid-19

I forbindelse med årets generalforsamling i DM&T har bestyrelsesformand Jørgen Bech Madsen leveret sin beretning. Den er ikke overraskende præget af coronakrisen med fokus på DM&T’s rolle, mulighederne for forandring og indeholder også en udstrakt hånd til Christiansborg.

DM&T's bestyrelsesformand Jørgen Bech Madsen, adm. direktør i Fibertex Nonwovens
DM&T's bestyrelsesformand Jørgen Bech Madsen, adm. direktør i Fibertex Nonwovens

26. maj 2020

Formandens beretning for 2019, Dansk Mode & Textils generalforsamling, 26. maj 2020 

Verden er forandret, og intet er som det plejer. Det gælder også min beretning for i år.

I stedet for udelukkende at kigge tilbage på det forgangne år, vil den i højere grad omhandle den aktuelle situation forårsaget af COVID-19.

Corona-virus sætter dybe spor i hele verden; også i den danske mode- og tekstilbranche som lige nu befinder sig i en meget alvorlig situation, hvilket er den alt overskyggende udfordring for vores branche.

2019 var ikke et jubelår for den danske mode- og tekstilbranche. Global handelskrig, stor forbruger usikkerhed, nye handelsplatforme, overproduktion og at tilbudspriserne er blevet en normalitet satte indtjeningen i branchen under pres. Overalt i branchen blev det diskuteret, hvordan vi skal tilpasse os til en verden i forandring.

Allerede da stod det klart, at der er behov for at ændre nogle af de eksisterende processer, hvis branchen skal tage næste skridt i sin udvikling. Derfor var det også med afdæmpede forventninger, men spændende planer for forandringer, at branchen gik ind i 2020.

En virus forårsagede den perfekte storm

Ingen havde forudset det scenarie 2020 startede med, og som vi stadig står midt i.

Allerede før corona-virussen blev en global pandemi, påvirkede den branchen markant. Afsætningen og produktionen i Kina gik i stå. Særligt modevirksomhederne oplevede store udfordringer med at få deres ordrer hjem til tiden, men det skulle vise, at der kun var tale om de første vindstød i den perfekte storm. 

Europa lukkede ned, i takt med at virussen spredte sig, og det betød også, at handlen lukkede over en bred kam. De varer, branchens virksomheder havde kæmpet så hårdt for at få hjem, kunne pludselig ikke blive distribueret. Butikkerne var lukkede; salget gået i stå. For hver dag, der gik, blev likviditetsproblemet mere og mere udtalt. Stormen tog til.

I Danmark blev tusindvis af medarbejdere hjemsendt. Selvom ordningen for midlertidig lønkompensation gav mulighed for at få dækket store dele af lønudgifterne, efterlod det virksomhederne i en vanskelig situation. Hjemsendelsen betød nemlig, at størstedelen af virksomhederne gik i stå, men udgifter var der stadig masser af.

DM&T kæmper branchens kamp i den politiske arena

DM&T har igennem hele corona-krisen kæmpet for at sikre, at livsstils- og tekstilbranchen kommer bedst muligt igennem denne. Vi har haft en tæt politisk dialog for at sikre forståelse for branchens særlige vilkår. Vi har ikke lagt fingrene imellem, men åbent og direkte fortalt, hvor kritisk situationen er for de virksomheder, der lever af at sælge sæsonvarer.

Vi har taget branchens kamp i medierne og direkte med Christiansborg. Selvom der i mange tilfælde har været tale om envejskommunikation, har vores pres blandt andet betydet, at lønkompensationsordningen er blevet mere fleksibel, at der blev foretaget straksudbetaling af kompensation, og at der nu er åbnet for handel i både centre og på strøggaderne.

Et sådant politisk pres kan kun lade sig gøre, hvis man allerede har en politisk legitimitet. Derfor får vi nu positivt udbytte af den løbende politiske dialog, som vi har haft med embedsmænd, ministre og ordførere i de forgangne år. 

Vi har ikke kun kæmpet for at sikre branchen. Vi har som branche også taget ansvar for at bidrage i kampen mod covid-19. Det illustreres bedst ved, at en håndfuld danske tekstilvirksomheder på rekordtid fik etableret en produktion af engangskitler og filter materialer til ansigtsmasker til det danske sundhedsvæsen. Det viser samfundssind, og jeg er stolt af, at vi som branche har kunnet bruge vores kompetencer og agilitet til at hjælpe i en situation, hvor Danmark har hårdt brug for det.

I DM&T var vi allerede på et tidligt tidspunkt klar over, at vi har et særligt ansvar for at sikre branchens ve og vel i en tid som denne. Vi sløjfede hurtigt grundkontingentet, men vi udvidede også hurtigt vores rådgivning. Vi har haft godt 2.000 henvendelser med corona-relaterede spørgsmål, og vores rådgivere har stået klar til at svare på spørgsmål 24/7. Vi har gjort det, der er påkrævet af en brancheorganisation i en krisetid; Vi har taget ansvar for at føre branchen igennem på bedste vis. Her skal der også lyde en særlig tak til DM&T’s medarbejdere, som har udvist både stor fleksibilitet og vilje til at gøre en forskel for branchen,

Det handler om overlevelse, men også om forandring

Selvom både vi og branchens virksomheder har gjort alt for at sikre sig mod stormens rasen, er situationen fortsat alvorlig. Førsteprioriteten er på kort sigt at sikre overlevelse. Sikre at designere, små og store virksomheder kommer bedst muligt i gennem krisen. Når stormen lægger sig, vil branchen være forandret; men det behøver ikke kun være negativt. Som branche kan vi udnytte denne situation, sætte sejl og lade stormens efterdønninger føre os ind i en ny æra.

Men det kræver, at vi tager ved lære af krisen. Selvom krisen vil koste virksomheder livet og betyde tab af arbejdspladser, kan vi bruge læringen til at skabe en ny styrkeposition for de danske livsstilsvirksomheder.

Dette kan blive et skelsættende øjeblik for branchen, som har mulighed for at genopstå i en ny og stærkere udgave.

Det kræver, at vi som branche erkender, at der er ting, vi skal gøre anderledes. Det vigtigste er, at vi udnytter den øjeblikkelige forandringsparathed til at luge ud i de fejl, der lå indbygget i det gamle system. Og så er vi tilbage til de planer, som vi var i gang med baseret på udviklingen i 2019.

Vi skal optimere vores supply chain, tage et grundigt blik på vores varer og kollektioner, ligesom vi i endnu højere grad skal bruge digitaliseringen til at styrke branchens virksomheder.

DM&T og branchen opfordrer politikere til fælles bæredygtig genrejsning

Det bør derfor stå lysende klart for enhver, at vi er nødt til at øge tempoet i den bæredygtige omstilling, branchen allerede stod midt i. Forbrugere, lovgivere og kunder stiller stadigt større krav, og de bliver ikke mindre i den nye hverdag.

Kort inden corona-udbruddet afleverede DM&T sammen med resten af aktørerne i klimapartnerskabet en række anbefalinger til regeringen.

Visionen er ambitiøs: Danmark skal inden 2030 anerkendes som førende i EU til at designe, fremstille, bruge og genanvende tøj og tekstiler på en bæredygtig måde.

Uanset hvad, bør vi som branche omfavne den vision. Lad os bruge den som pejlemærke for den genopbygning af branchen, vi nu skal i gang med. Det bliver ikke let, men branchen har historisk set vist, at den er i stand til at komme styrket ud af selv de største kriser.

Og lad dette være en udstrakt hånd til Christiansborg og regeringen. Tekstil, mode- og livsstilsbranchen er klar til at bidrage i genrejsningen af dansk erhvervsliv og vise, hvorfor støttekronerne langt fra har været forgæves. Lad os i fællesskab sikre, at der bliver tale om en bæredygtig genopretning. Men som det fremgår af klimapartnerskabets anbefalinger, kan vi ikke gøre det uden politisk samspil. 

Derfor håber jeg, at regeringen er anderledes villig til dialog, når det handler om at genrejse dansk erhvervsliv med bæredygtighed som omdrejningspunkt. Vi har en unik mulighed og køreplanen ligger allerede klar.

DM&T er klar. Branchen er klar. Er regeringen klar?

Tak for i dag!

Pas godt på jer selv, jeres familier, jeres kollegaer, medarbejdere og virksomheder

Har du spørgsmål eller kommentarer til Jørgen Bech Madsen ovenpå årets beretning, er du velkommen til at sende en mail til jbm@fibertex.com
"