Menu

DM&T opfordrer til at netværke

Dansk Mode & Textil opfordrer til, at danske modevirksomheder ser på muligheden for at netværke. Det kan nemlig være nødvendigt i en branche, der oplever mere og mere konkurrence udefra.

24. januar 2018

Af Rikke Kynde, rk@dmogt.dk

Det går stærkt i modebranchen, og vi står konstant over for nye konkurrenter, udviklinger og tendenser. Derfor opfordrer Dansk Mode & Textil til, at virksomheder i den danske modebranche indgår i netværk for at dele viden og sparre med hinanden.

”Vidensdeling har altid ført til bedre resultater – det er hele kernen i undervisning, kurser og nytænkning. Men grundet konkurrence har man ofte ikke været indstillet på at give sin viden fra sig,” fortæller Thomas Klausen, administrerende direktør i Dansk Mode & Textil.

Det kan være udfordrende at dele den nyeste viden med sine konkurrenter. Men da verden bliver mere global, vokser mængden af konkurrenter også. Og det gælder ikke kun modevirksomheder, men også nye start-ups, der er født digitale, og som med en algoritme eller et digitalt værktøj er klar til at overtage nye markeder.

Læs ”10 tendenser der påvirker modebranchen i 2018”

Dansk Mode & Textil vurderer derfor, at virksomheder skal se netværk som en mulighed for at stå sammen i den danske modebranche for at være i stand til at møde konkurrence udefra.

”Det er klart, at man ikke kan dele forretningshemmeligheder, priser eller lignende, men viden om løsninger på udfordringer, der er fælles for branchen, kan man sagtens dele. Der finder man også ud af, at man ikke står alene med diverse problemer, og at andre også har dem. Og måske er der et firma, der har knækket koden, eller også finder man løsninger i fællesskab. Dansk Mode & Textil har været facilitator på adskillige netværk, og alle kommer styrket ud af forløbet. Enkelte mindre netværk kører faktisk på fjerde år, og de kan slet ikke undvære at mødes hver fjerde måned og få en update fra hinandens verdener,” fortæller Thomas Klausen.

Læs ”Nyt netværk skal fremme innovation i herretøjsbranchen”

"