Menu
Kunsten at nørde

DM&T stiller skarpt på branchens nichevirksomheder

På tværs af den danske mode- og tekstilbranche ser vi nu en tendens til, at virksomheder vælger at specialisere sig inden for ét område. Fremfor at udvide forretningen og nå bredere ud prioriterer flere og flere at dykke ned i en niche og styrke deres grundlag for ekspertise. Det er et interessant skifte i vores senmoderne forbrugersamfund, som DM&T vil dykke ned i.

Ifølge undersøgelser foretaget af McKinsey & Company og BOF vælger flere og flere virksomheder i modebranchen at dyrke det nicheprægede.
Ifølge undersøgelser foretaget af McKinsey & Company og BOF vælger flere og flere virksomheder i modebranchen at dyrke det nicheprægede.

07. juni 2018 Af Olivia Lynglund , obl@dmogt.dk

Modebranchen kan være en besværlig branche at finde fodfæste i. I takt med teknologiens hastige udvikling ser vi en dag en industri, hvor konkurrencen er mere intensiveret end nogensinde før og forbrugernes adfærdsmønster har ændret sig gevaldigt.

Ifølge rapporten State of Fashion 2017, udarbejdet af McKinsey & Company og The Business of Fashion,  er nutidens forbrugere mere tilbøjelige til at shoppe på tværs af markedssegmenter og derfor mere uforudsigelige end førhen. Vi bliver konstant præsenteret for nye produkter, nye tendenser og nye løsninger, og vores shoppemuligheder kan virke nærmest uendelige. Sideløbende er vi langt bedre informeret end førhen, og det har ikke mindst gjort os mere krævende og værdibevidste i vores indkøb.

Det stiller høje krav til virksomheder, der hele tiden skal nytænke deres strategi og omfavne teknologiens muligheder for at bevare og tiltrække kunder. Alligevel ser vi en tendens til, at flere mode- og tekstilvirksomheder tør at fastholde deres fokus og værne om et snævert, men kvalitetsbevidst produktsortiment - en tendens, som Dansk Mode & Textil har undersøgt nærmere.

At gøre noget gammeldags for at være moderne
For at differentiere sig fra konkurrenter styrker flere og flere mode- og tekstilvirksomheder deres position på markedet ved at være de bedste til én ting. I State of Fashion fra 2017 beskrives det, at mange, især af de nyere virksomheder, vælger at dyrke det nicheprægede og har en strategi, der går på at være ’best in class.’

Det at holde sig inden for et specifikt område har altså fået en revival. Det er blevet moderne at begrænse sit produktsortiment og koncentrere sit fokus, hvilket egentlig går imod de seneste markedsdrevne trends, hvor virksomheder har udvidet deres forretning for at nå længere og bredere ud. 

Men hvad betyder det egentlig for en virksomhed at begrænse sig i sådan et omfang? Hvor store risici er der? Og hvilke forretningsmæssige overvejelser skal man gøre sig, hvis man vælger at fokusere på at være de bedste inden for ét område?

I denne artikelserie vil du møde fire forskellige virksomheder, der opererer inden for vidt forskellige nicher.

Fælles for dem er, at de elsker at nørde og stræber efter at være de bedste til det, de laver. DM&T har undersøgt, hvad det kræver af dem at stå fast og begrænse sig i en tid, hvor trends og markedssegmenter er under konstant udvikling.

Forbrugerne vil tiltales individuelt
Spørger man Alexander Josiassen, professor i marketing ved CBS, er det faktisk slet ikke så mærkeligt, at flere og flere virksomheder specialiserer sig inden for ét område:

”Ved at favne bredt kan man simpelthen miste den autenticitet, som forbrugerne efterspørger mere og mere, og så bliver man nødt til at konkurrere på noget andet, såsom pris Med et snævert produktsortiment er det altså nemmere for ens historie og værdier at skinne igennem,” siger han og understreger, at det kan styrke en virksomheds grundlag for ekspertise.

Ifølge Alexander Josiassen, der blandt andet underviser i forbrugeradfærd, må vi heller ikke glemme, at det er også er blevet nemmere for virksomheder at fokusere deres segmentering. På grund sociale medier og big data kan man bedre lære sin målgruppe at kende og ramme præcis dem, man ønsker, uden det store markedsføringsbudget. Samtidig har forbrugerne et klart ønske om mere segmentering:

”Forbrugerne vil helst tiltales individuelt. I langt højere grad end før vil vi gerne have vores personlige behov dækket hele tiden. Derfor går vi efter mere og mere efter individualiserede oplevelser,” siger Alexander Josiassen og påpeger afslutningsvist, at når alt skal individualiseres, skaber det grobund for flere nichevirksomheder, da man gennem det nicheprægede bedre kan styrke det personlige udtryk.
"